Enkelt blodprov i tionde veckan ger säker fosterdiagnos

Ett enkelt blodprov hos mamman kan ge svar om eventuella kromosomskador hos fostret redan i tionde veckan. Det är enklare, säkrare och mer tillförlitligt än dagens testmetoder och introduceras nu i Sverige. – Det skapar förutsättningar för en mer jämlik vård i landet då alla oroade mammor skulle kunna erbjudas tester i sina hemlän, säger Mikael Kubista, VD för företaget Life Genomics. Den nya NIPT-metoden för fosterdiagnostik som nu lanseras minskar bland annat risken för kvinnor att behöva genomgå fostervattenprov med risk för missfall. Det kan också leda till omfattande besparingar för sjukvården och samhället.

”Föräldrars oro ska man ta på allvar”

Sedan 2006 rekommenderas att gravida kvinnor erbjuds s.k. KUB-tester (kombinerat ultraljud och blodprov). Det är dock inte helt tillförlitligt utan kompletteras vid misstanke med ett fostervattenprov, som i sin tur kan leda till missfall i ungefär ett fall av hundra. Resultatet från världens hittills största kliniska NIPT-studie bland över 145 000 gravida kvinnor visade att metoden gav en betydligt högre noggrannhet än de KUB-undersökningar som genomförs idag. – En styrka i detta är inte minst att mammorna redan i tionde veckan med nästan 100 %-ig säkerhet kan få beskedet att deras barn är friskt. Föräldrars oro ska man ta på allvar, säger Mikael Kubista.

Laboratorier byggs upp i Sverige

Det är företaget Life Genomics i Göteborg som introducerar den nya metoden i Sverige. Den grundar sig på den kinesiske forskaren Dennis Los upptäckter vid Hong Kongs universitet som visade att fostrets DNA förekommer i mammans blod. Med ett vanligt blodprov från den gravida kvinnan kan mängderna av de 23 kromosomparen bestämmas och om fostret är friskt förekommer dessa i samma antal, medan avvikelser indikerar kromosomrubbning. – Nu sätter vi upp testlaboratorium i landet för att kunna erbjuda sjukhusen och mödravårdscentralerna den nya möjligheten, säger Mikael Kubista.

Statliga Almi Invest har investerat i företaget i samband med satsningen på testlaboratorier.

För ytterligare information;

Mikael Kubista, vd Life Genomics tel +46 73-392 81 68 mikael.kubista@lifegenomics.se

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel +46 76-880 88 10 maria.kessling@almi.se

Information om NIPT finns på: www.fostertest.se.