Fyra smålänningar går in i styrelsen för regionala Almi Invest

Det regionala riskkapitalbolaget Almi Invest Småland och öarna har knutit fyra nya ledamöter till sin styrelse varav två företagare. Från Kalmar län kommer företagarna Lennart ”Nicke” Erlandsson, som blir ordinarie ledamot och Ulf Gunnarsson, suppleant. Från Kronoberg kommer politikerna Stefan Jönsson från Älmhult och Lennart Värmby från Växjö. Almi Invest investerar totalt 100 Mkr i små och medelstora företag i Småland och på Gotland . Hittills har sex investeringar gjorts och man räknar med lika många till hösten. – Vi är unika eftersom vi är ett regionalt riskkapitalbolag, som vänder sig särskilt till små- och medelstora företag i alla branscher med investeringar mellan en och tio miljoner kronor, säger Ami Invests VD Tarja Berge

Tillgång till 100 Mkr i riskkapital för Småland och Gotland

I Smålandslänen och på Gotland finns många bolag med drivna företagsledare och med en stor och intressant potential, som nu har möjlighet att växa genom att få tillgång till de 100 Mkr i riskkapital som Almi Invest disponerar för regionen. Företaget har gjort ett halvt dussin investeringar i sin region, bland andra Marstrom Composite AB i Västervik. - Inom bara ett par år kommer det att finnas 30-tal portföljbolag. En intressant målgrupp är företag som står inför generationsskiften och ägarbyten, säger Tarja Berge.

Investerar alltid tillsammans med privata investerare

Riskkapitalbolaget Almi Invest Småland och öarna bildades 2009. Uppgiften är att bidra till företag med kapital, kompetens och nätverk. Genom investeringen, som alltid sker tillsammans med privata investerare blir man delägare i portföljbolagen till skillnad från Almi Företagspartner, som lånar ut pengar till företag. En första investering i ett bolag ligger runt tre miljoner kronor. Då tillkommer ungefär lika mycket från privata investerare. Den avkastning som Almi Invest får kommer att investeras i nya bolag. Den nye styrelseledamoten Lennart ”Nicke” Erlandson har en gedigen företagarbakgrund som marknadschef och företagsledare inom livsmedelsbranschen. Idag arbetar han som företagskonsult. Stefan Jönsson och Lennart Värmby är båda politiker i Kronoberg. Förre finansministern Allan Larsson är ordförande och Tarja Berge är VD.

Almi Invest är den mest aktiva investeraren i Sverige

Almi Invest finns i hela landet och förfogar totalt över en miljard kronor och är utan jämförelse den mest aktiva investeraren i landet. Kapitalet kommer bland annat från EU:s strukturfondsmedel, Almi Företagspartner och offentliga aktörer som t ex Kalmar regionförbund.

Almi Invest

Almi Invest skapar förutsättningar för entreprenörledda tillväxtföretag att växa genom att på regional basis och tillsammans med andra aktörer på riskkapitalmarknaden investera kapital och kunskap. Almi Invest är organiserat i sju regionalt baserade riskkapitalfonder och ägs av Almi Företagspartner AB tillsammans med regionala aktörer. www.almiinvest.se

Jönköping den 21 juni 2011

För med information: