• Almi AB/

H.M. Konung Carl XVI Gustaf delade i dag ut Stiftelsen IFS utmärkelse, Årets Nybyggare 2011

H.M. Konung Carl XVI Gustaf delade idag ut Stiftelsen IFS utmärkelse Årets Nybyggare 2011. Priset som delas ut i två olika kategorier och sponsras av Investor, SEB och ALMI. Årets Nybyggarpris kategori A, delas ut till en person med utländsk bakgrund som bor i Sverige och som under kort tid och med små resurser har startat ett företag. Priset Årets Nybyggare kategori B, går till en person med utländsk bakgrund som bott i Sverige under en längre tid och som genom hårt arbete har lyckats skapa ett tillväxtföretag som står för nytänkande i sin bransch.

Mottagare av priser:

Kategori A - Victoria Soudavnaya, Återvinningslösningar I Norr AB

Motivering:

-          Victoria Soudavnaya som kom till Sverige från forna Sovjetunionen ville redan som ung bli företagare. Under studietiden funderade hon hela tiden på vad för verksamhet hon skulle starta. Efter mycket sökande väcktes tanken på att vi människor som skall källsortera hemma inte behöver sortera när det gäller offentliga papperskorgar. Efter mycket om och men lyckades hon få igenom patent för sin produkt Sortify. Under första året lyckades företaget sälja för 1 Mkr, med ett positivt resultat. Försäljningen fram till juni 2011 uppgick till 2,6 MKr. Hennes målmedvetenhet och stora självförtroende är ingredienser som gör att nomineringskommittén är övertygad om att hon kommer att lyckas. Hon har de karaktärsdrag som en riktig Nybyggare ska besitta.

Kategori B - Sales Competence Sweden AB Vasilios Zoupounidis

Motivering

-          Sales Competence Sweden AB grundades 2004 av Vasiolios Zoupounidis mot bakgrund av hans engagemang för mänskliga rättigheter. Han bedömde att det behövdes mycket pengar för att göra skillnad, vilket han endast kunde tjäna ihop genom eget företagande. På ett enkelt och finurligt sätt har han lyckats bli småföretagens självklara telekompartner.   Företagets affärsidé är; att ge småföretag en kontaktperson inom telekom. Trots att Sales Competence Sweden AB endast har ca 5 % av marknaden uppgick företagets försäljning 2010 till ca 86 MKr med en vinst om 9 Mkr och ett Eget kapital om 19 Mkr. Ambitionen är att 2016 ha en omsättning om 400 Mkr. Vasilios Zoupounidis familjs immigranthistoria är ett lysande exempel på immigrationens möjligheter och Vasilios Zoupounidis är ett lysande exempel på en produkt av immigration. Han visar att det är möjligt och mot bakgrund av hans fördömliga företagsbyggande har nomineringskommittén valt honom till mottagare av HMK Carl XVI Gustafs hederspris Årets pionjär.

”Kung Carl XVI Gustafs pris till Årets Nybyggare skall ses som ett led i arbetet att lyfta fram goda exempel och förebilder bland personer med utländsk bakgrund i Sverige”. Vi vill med dessa pristagare visa på en ny driven generation som väljer att utbilda sig och snabbt efter utbildningen startar företag som är nischade, säger ordförande i nomineringskommittén och före detta landshövding Björn Eriksson.

Stiftelsen IFS Rådgivning är en religiöst och partipolitiskt obunden ideell stiftelse med uppgift att främja invandrares företagande i Sverige. IFS syfte är att hjälpa och stödja enskilda individer och företagare med utländsk bakgrund i deras företagande. Detta görs sedan 2004 tillsammans med Almi Företagspartner genom rådgivning på 18 platser i Sverige.

Prisutdelningen ägde rum vid en högtidlig ceremoni i Kungliga Slottet i dag den 17 okt. kl. 11:30

För mer information:

Björn Eriksson, ordförande i Nomineringskommittén. Tel. 070 - 6264606

Rafael Bermejo, IFS ordförande samt Nomineringskommitténs ständige sekreterare.

Tel. 070 - 6399121

Maroun Aoun, IFS VD. Tel: 070 - 49 69 826