• Almi AB/

Höstens Almi Barometer: Kvinnors företagande ökar. Brist på kunnig arbetskraft

Det är kvinnornas intresse att starta och driva företag som ökar mest. Det menar två av tre av Almis konsulter i höstens Almi-Barometer. Barometern visar också att det viktigaste tillväxthindret för små företag är bristen på kunnig arbetskraft. – Intresset från kvinnor ökar kraftigt. Jag är övertygad om att vi inom några år kommer att ha väsentligt större andel företag som drivs av kvinnor, säger Göran Lundwall, koncernchef i Almi Företagspartner.

Stort sug efter kunnig arbetskraft Enligt över hälften av Almi-konsulterna är det viktigaste tillväxthindret för små företag brist på kompetent och kunnig arbetskraft. Ungefär var fjärde konsult anser att svårigheter att finna finansiering, byråkrati och snårigt regelverk samt sjuklönereglerna är andra väsentliga tillväxthinder.

Nio av tio överlever, tillväxten ökar och man nyanställer lättare I Sverige idag överlever i genomsnitt två av tre nystartade företag sitt tredje verksamhetsår. För de företag som har haft tillgång till en mentor räknar man med en överlevnadsgrad på 90 procent. Nio av tio konsulter anser att tillgång till en mentor är viktig eller mycket viktig för företag som vill växa.

Almi-Barometern, som genomfördes 17 oktober till 7 november innehåller frågor till ca 300 affärsutvecklare i Almi-koncernens 21 dotterbolag. Varje konsult har minst 50 pågående företagskontakter var. Undersökningen sker via webbenkät och i samarbete med företagen 5M och Ibisco. Svarsfrekvensen var 77 %.

Almi Företagspartner AB Almis uppdrag är att skapa tillväxt och förnyelse i näringslivet genom finansiering i kombination med affärsutveckling. Målet är att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Almi, som ägs av staten tillsammans med regionala ägare, består av moderbolaget och 21 regionala dotterbolag.

Stockholm den 20 december 2006 För ytterligare information: Lars Mårdbrant, informationsdirektör, tel. 08 709 89 01, mobil 070 314 34 34

De viktigaste tillväxthindren län för län

Uppsala län: Brist på kompetent, kunnig arbetskraft Värmland: Dålig marknadsefterfrågan Kronoberg: Brist på kompetent, kunnig arbetskraft Kalmar län: Brist på kompetent, kunnig arbetskraft Västra Götaland: Brist på kompetent, kunnig arbetskraft Västmanland: Brist på kompetent, kunnig arbetskraft Sörmland: Brist på kompetent, kunnig arbetskraft Jönköpings län: Brist på kompetent, kunnig arbetskraft Västerbotten: Sjuklönereglerna Dalarna: Brist på riskkapital/Svårt med finansiering Örebro län: Svårt med finansiering/Byråkrati och snårigt regelverk Gotland: Brist på kompetent, kunnig arbetskraft Skåne: Brist på kompetent, kunnig arbetskraft Östergötland: Brist på kompetent, kunnig arbetskraft Jämtland: Brist på kompetent och kunnig arbetskraft/Byråkrati och snårigt regelverk Halland: Brist på kompetent, kunnig arbetskraft Stockholms län: Brist på kompetent och kunnig arbetskraft/Svårt med finansiering Blekinge: Brist på kompetent, kunnig arbetskraft Västernorrland: Brist på kompetent, kunnig arbetskraft/ Dålig närvaro vid offentliga upphandlingar Norrbotten: Svårt med finansiering Gävleborg: Brist på kompetent, kunnig arbetskraft