• Almi AB/

Köpa företag skapar nya möjligheter för affärsinriktade kvinnor i Västernorrland

Att ta över ett redan befintligt företag från ägare som vill eller måste sluta öppnar nya möjligheter för affärsinriktade kvinnor i Västernorrland att bli företagare. Det är Almi Företagspartner som på regeringens uppdrag genom projektet Köpa Företag vill få intresserade kvinnor att möta företagsägare som vill sälja. I Västernorrland finns 8.568 företag med minst en anställd. Man räknar med att mellan 40-60 % kommer att skifta ägare eller läggas ner inom tio år. För Västernorrlands del skulle det motsvara mellan 3-5.000 företag.  Av de 1.292 nya företag som startades förra året i Västernorrland stod kvinnor för 31 procent eller 396 stycken. – Det finns företag i länet med inarbetade produkter och tjänster och upparbetade kundstockar, som bara väntar på nya ägare. Vi bidrar med kunskap och eventuell finansiering vid ett ägarskifte, säger Gun Myhr, projektansvarig hos Almi. Många kvinnor väljer att driva företag som traditionellt sett inte betraktas som kvinnliga branscher t.ex. inom tillverkning. En sådan företagare som för drygt två år sedan tog över en anrik charktillverkning i Ramsele är Anne-li Blomqvist. – Det är lättare att ta över när någon redan har skapat en produkt och sedan kunna utveckla den, säger hon.

Intresset att köpa företag var mycket stort

Det finns två vägar att komma igång med ett företagande. Antingen kan man starta ett nytt företag eller ta över ett befintligt. Det finns stora fördelar med att köpa ett företag istället för att starta själv. Ett fungerande företag har redan en kundbas och man vet att det finns en marknad. Det kan vara den enklaste och snabbaste vägen till att bli egen företagare eller att utöka sin verksamhet. - Det är dessutom viktigt att framgångsrika småföretag inte upphör när deras ägare går i pension eller vill sluta. Därför har Almi i omgångar fått i uppdrag att jobba för fler ägarskiften, säger Gun Myhr. Almi erbjuder utbildning och genomför informationsträffar för intresserade och uppslutningen är god i Västernorrland.

Hon skulle aldrig mer driva företag men Almi gav henne ny kraft

För drygt två år sedan tog Anne-li Blomqvist över dåvarande Karlströms Livs som tillverkade bl.a. Ramselekorven. Ramsele Chark är idag ett småskaligt, lokal företag, som vill bevara den gamla matkonsten utan onödiga tillsatser med handknuten korv, torrsaltat fläsk, syltor och varmrökta charkvaror. – Vi köper kött så lokalt vi bara kan och levererar inom 25 mil. Det är mathantverk och kvalitetsmedvetenheten sitter i själen, säger Anne-li Blomqvist. Hon är ekonom och fick redan tidigt under uppväxten ta ansvar för familjens restauranger. Men hon har också haft ett företag, som gick i konkurs. Efter det ville hon aldrig mer driva företag men efter en kurs hos Almi fick hon ny kraft. – Jag jobbade extra på ICA och alla köpte Ramselekorven. Jag hade ingen aning om att den tillverkades på orten, säger hon. Charkuteriet Karlströms Livs ägdes av tre äldre syskon och hade funnits under tre generationer sedan 1923. Efter en nervös första kontakt kunde Anne-li Blomqvist köpa företaget.

Fler jobb och nya lokaler

Antalet anställda har på de dryga två åren mer än fördubblats och omsättningen mer än tredubblats. Den snabba tillväxten har ansträngt företaget likviditet. De ålderstigna lokalerna och maskinerna har krävt löpande kostsamma underhåll och reparationer. Nu står Ramsele Chark därför inför ett nytt skede och man har långt framskridna planer på att bygga nya lokaler i Ramsele och köpa in mer moderna maskiner. – Vi vill arbeta för svenskt mathantverk med ett bredare sortiment och använda fler gamla recept. Vi vill försöka skapa fler arbetstillfällen på orten och kanske också gynna den lokala besöksnäringen, säger Anne-li Blomqvist.

”Man blir totalengagerad och alla cylindrar går igång”

Anne-li Blomqvist valde att köpa ett redan befintligt företag istället för att starta en egen verksamhet. - Det är lättare att ta över när någon redan har skapat en produkt som är ute bland kunder och sedan kunna utveckla den och lägga till sin egen nisch, säger hon. Almi var med redan i början när företaget startade. - Dom trodde på oss och utan Almi hade det inte varit mycket, säger hon. Det är ett tufft jobb att driva företag inte minst för Anne-li Blomqvist som dessutom har fyra barn att ta hand om. Hon betraktar sig idag som en genuin entreprenör. – Det som är roligt med entreprenörskapet är att man får vara med i alla bitar. Man blir totalengagerad och alla cylindrar går igång, säger hon.

Sifferuppgifterna är hämtade från Tillväxtverket, Tillväxtanalys, SCB, Företagarna, Nutek och Göteborgs universitet.

OBS! Se film om Ramsele Chark och VD Anne-li Blomqvist i bilagan! Filmen står till er fria disposition.

Om Almi

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Målet är att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas samt att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Almi, som ägs av staten tillsammans med regionala ägare, består av moderbolaget och 17 regionala dotterbolag. Varje ägarskifte är unikt och grundar sig på specifika förutsättningar. Almi får en allt större roll vid ägarskiften genom rådgivning och finansiering. Det är av stor vikt för ett stabilt näringsliv i regionen.

För ytterligare information:

Gun Myhr, Almi Företagspartner Mitt, tel. 063 57 11 04