• Almi AB/

Köpa företag skapar nya möjligheter för affärsinriktade kvinnor i Västmanland

Att ta över ett redan befintligt företag från ägare som vill eller måste sluta öppnar nya möjligheter för affärsinriktade kvinnor i Västmanland att bli företagare. Det är Almi Företagspartner som på regeringens uppdrag genom projektet Köpa Företag vill få intresserade kvinnor att möta företagsägare, som vill sälja. Ansofi Colella tog över Josefins Wellness Studio i Västerås. Många skakade på huvudet i början och sa att det aldrig skulle gå. – Men det triggade mig och idag är jag stolt att sätta nyckeln i dörren varje morgon, säger hon. I Västmanland fanns enligt Bolagsverket förra året 8.159 aktiebolag. Man räknar med att mellan 40-60 % av företagen kommer att skifta ägare eller läggas ner inom tio år. För Västmanlands del skulle det motsvara mellan 3.200 - 5.000 företag.  Under den senaste tioårsperioden avslutades enligt Bolagsverket 2.645 aktiebolag i Västmanland. Av de cirka 1.400 nya företag som startades förra året i Västmanland stod kvinnor för knappt 30 procent. – Det finns företag i länet med inarbetade produkter och tjänster och upparbetade kundstockar, som bara väntar på nya ägare. Vi bidrar med kunskap och eventuell finansiering vid ett övertagande, säger Kristina Rudin, affärsrådgivare hos Almi Mälardalen.

Intresse från kvinnor i Västmanland att köpa företag

Det finns två vägar att komma igång med ett företagande. Antingen kan man starta ett nytt företag eller ta över ett befintligt. Det finns stora fördelar med att köpa ett företag istället för att starta själv. Ett fungerande företag har redan en kundbas och man vet att det finns en marknad. Det kan vara den enklaste och snabbaste vägen till att bli egen företagare eller att utöka sin verksamhet. - Det är dessutom viktigt att framgångsrika småföretag inte upphör när deras ägare går i pension eller vill sluta. Därför har Almi i omgångar fått i uppdrag att jobba för fler ägarskiften, säger Kristina Rudin. Almi har genomfört informationsträffar för intresserade och uppslutningen är mycket god.

Fick tips att leta bland befintliga företag

Ansofi Colella ville starta eget efter ett dussin år som chef i en större koncern inom företagshälsovård. - Jag hade en idé och ville satsa på det som passade mig. Och jag visste att det fanns många kvinnor som känner som jag, säger hon. Hon fick tips att leta bland befintliga företag och fann ett objekt på Blocket. Hon tänkte, räknade och lyssnade och slog till slut till. Nackdelen var företagets dåliga lönsamhet. Fördelen var det centrala läget i Västerås och efter renovering 300 kvadratmeter bra lokaler. Banken ställde upp med finansiering liksom Almi Företagspartner.

En wellness-studio för kvinnor mitt i livet

Det hela började dock med en rejäl uppförsbacke med oväntade kostnadsökningar. Ansofi Colelli drevs dock av sin vision att bygga upp en wellness-studio för kvinnor mitt i livet. Efter ett första förlustår vände hon utvecklingen och har nu fördubblat omsättningen med svarta siffror i resultaträkningen. Företaget vilar på tre ben; vibrationsträning och personlig träning, yoga, pilates, zumba och afrodans och viktminskningskurser, föreläsningar och event. Totalt arbeta ett tiotal personer i studion varav två är fast anställda. Studion har 250 medlemmar med årskort och en vanlig dag under säsong kan det komma mellan 50 till 100 kunder till studion.

”Jag är stolt varje morgon jag sätter nyckeln i dörren”

Det svåraste efter övertagandet var att det tog längre tid än budgeterat att nå ekonomisk stabilitet. Det första året var otroligt tufft för Ansofi Colella.– Jag vill att mina kunder ska komma till mig en till tre gånger i veckan under hela livet. Det gäller att bygga goda relationer, leverera kvalitet och att vara ärlig mot kunderna. Jag säljer ju inte en gammal rostig SAAB, säger hon. Det är också viktigt att välja rätt medarbetare vare sig det är som fast anställda eller knutna till företaget på andra sätt. Det som var lättare än hon trott var relationen med sin bank och Almi och senare med leverantörerna. Många skakade på huvudet i början och sa att det aldrig skulle gå. – Men det triggade mig och idag är jag stolt att sätta nyckeln i dörren varje morgon, säger hon.

Sifferuppgifterna är hämtade från Bolagsverket, Tillväxtverket, Tillväxtanalys, SCB, Företagarna, Nutek och Göteborgs universitet.

OBS! Se film om Josefins Wellness studio och VD Ansofi Colella i bilagan! Filmen står till er fria disposition.

Om Almi

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Målet är att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas samt att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Almi, som ägs av staten tillsammans med regionala ägare, består av moderbolaget och 16 regionala dotterbolag. Varje ägarskifte är unikt och grundar sig på specifika förutsättningar. Almi får en allt större roll vid ägarskiften genom rådgivning och finansiering. Det är av stor vikt för ett stabilt näringsliv i regionen.

För ytterligare information:

Kristina Rudin, Almi Företagspartner Mälardalen, mobil 073-236 98 06