Nybyggarna behövs På måndag kommer nybyggarturnén till Stockholm och Tensta!

Att starta företag kan många gånger vara en prövande uppgift och förutsättningarna för alla är inte alltid lika. Entreprenörer med invandrarbakgrund har oftare en sämre kunskap om myndigheter och regler i Sverige. I kombination med språksvårigheter medför det sämre förutsättningar att finansiera verksamheten och en högre tröskel för att starta företag.

Turnén avslutas i Stockholm den 31 oktober med ett tvärpolitiskt riksdagsseminarium. Stockholmarnas åsikter och tankar kommer att spela en avgörande roll i den diskussionen.

Vår rådgivningsbuss med kampanjmedarbetare besöker följande två platser samtidigt: • Kulturhuset, Sergels torg och Tensta centrum mellan kl. 09.00–18.00, måndag den 29:e oktober. • Politikertorget i Södertälje och Hallunda centrum mellan kl. 09.00-18.00, tisdag den 30:e oktober.
• Kontaktperson: Rachel Lahdo Ghareb, tel. 08-458 14 60 eller mobil. 0705-16 76 70 • För övergripande information om kampanjen se hemsida www.nybyggare.nu eller Lars Mårdbrant, kommunikationschef Almi, 070-314 34 34, Maroun Aoun, VD, Almi IFS AB, 070-496 98 26

Bakom kampanjen står Almi Företagspartner och IFS, Insamlingsstiftelsen IFS Rådgivningscentrum.
Almis uppdrag är att skapa tillväxt och förnyelse i näringslivet genom finansiering i kombination med affärsutveckling. Målet är att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Almi ägs av staten och är moderbolag i en koncern med 21 regionala bolag som har regionala delägare.
Insamlingsstiftelsen IFS Rådgivningscentrum, startades som Internationella Företagarföreningen i Sverige 1996. Syftet är att hjälpa invandrare att starta och utveckla företag i Sverige. Det som gör IFS unikt är att rådgivarna representerar mångfalden i samhället och motverkar därmed de svårigheter som invandrare kan ha gällande språk, lagar och regler i det svenska samhället. Våren 2007 beslutades att IFS rådgivningsverksamhet ska integreras med Almis. Tillsammans kan organisationerna erbjuda både finansiering och särskild kompetens kring invandrarföretagande. I många regioner drivs nu IFS verksamhet i Almis regi och målsättningen är en integration i samtliga regioner.