Rekordhög utlåning

Bankernas utlåning till företag är fortsatt mycket hög. Det visar en undersökning bland 150 bankkontorschefer. Två av tre uppger att utlåningen ökat under andra kvartalet och var tredje uppger att den är oförändrat. Det är nytt rekord sedan undersökningen började genomföras för tre år sedan.

Räntan går upp Bankkontorscheferna får också svara på vad de tror om ränteutvecklingen. Och de är säkra på att räntan kommer att gå upp. Sex av tio bankkontorschefer svarar att räntan går upp och fyra av tio säger att den kommer att öka betydligt.

- Svensk ekonomi går på högvarv och efterfrågan på arbetskraft är stor. Att bankerna är mindre optimistiska om den fortsätta utlåningen samtidigt som utlåningen är på rekordnivå kan vara en signal om att vi nu nått toppen av en högkonjunktur, säger Lars Mårdbrant informationsdirektör på Almi Företagspartner.

Läs ALMIs Låneindikator, juni 2007 på www.almi.se

För ytterligare information kontakta: Lars Mårdbrant, informationsdirektör ALMI Företagspartner, tel 070-314 34 34.