Almi Företagspartner AB - bokslutskommuniké 2015

Fjärde kvartalet i korthet

• Almi beviljade totalt 1 168 (981) lån på totalt 930 (580) miljoner kronor.
  • Inom rådgivningsverksamheten levererades 7 141 rådgivningsinsatser till totalt 4 115 (1 465) unika kunder.
  • Almi investerade totalt 42 (58) miljoner kronor i 17 (15) befintliga och 17 (24) nya portföljbolag.

Ett starkt resultat skapar förutsättningar för nya satsningar

Efterfrågan på Almis marknadskompletterande tjänster var under 2015 fortsatt hög inom samtliga tre affärsområden – lån, rådgivning och riskkapital.

Utlåningen till små och medelstora företag ökade med nästan 40 procent och låg därmed i nivå med utlåningen under finanskrisen 2009. Bakom ökningen ligger en medveten satsning på finansiering i tidiga och riskfyllda skeden där bristen på privat kapital är som störst. Efterfrågan på det nya Tillväxtlånet till innovativa företag som lanserades i början av året har överträffat förväntningarna och stod under året för en betydande del av utlåningen. Men även efterfrågan på Almis Mikrolån har ökat i både volym och antal. Mikrolånet vänder sig främst till företag med mindre kapitalbehov, ofta i samband med företagsstart.

Almi Invest håller en hög investeringstakt och är idag Sveriges mest aktiva investerare i tidiga skeden med en portfölj med närmare 400 spännande och innovativa företag. Under hösten stängdes Almi Invests fond I för nyinvsteringar. Samtidigt lanserades den andra generationens fonder, Almi Invest II, med 1 300 miljoner kronor i nytt riskkapital till unga tillväxtbolag. Målet är att investera i över 300 tidiga tillväxtbolag under tidsperioden 2015-2020.

Almi gjorde under året över 20 000 rådgivningsinsatser. De stora volymerna ligger i tidiga skeden, såsom rådgivning till nystartade företag som drivs av personer med utländsk bakgrund samt rådgivning i samband med innovations- och produktutveckling. Lanseringen av Almis nya Till-växtrådgivning till unga respektive mark-nadsetablerade företag blev en framgång med över 1 100 deltagande företag redan under det första året.

Satsningar på lånefinansiering och riskkapital

Resultatet i såväl moderbolaget som koncernen har stärkts jämfört med föregående år. De huvudsakliga förklaringarna till det är regeringens beslut att tillföra Almi ytterligare 71 miljoner kronor i form av ägaranslag under 2015 samt fortsatt låga kreditförluster i låneverksamheten.

Det starka resultatet i verksamheten skapar förutsättningar att ytterligare öka utbudet av kapital för små och medelstora företag genom att bedriva en expansiv finansieringsverksamhet i riskfyllda utvecklings- och tillväxtskeden. Under 2016 planeras kraftfulla satsningar på lånefinansiering och riskkapital. En vidareutveckling av samarbetet med Europeiska Investeringsfonden (EIF) är en viktig förutsättning för dessa satsningar.

Flerårsöversikt
Koncernen 2015 2014 20131 20122 20112 20102
Rörelsens intäkter, mkr 901 1 074 1 100 980 993 869
Rörelseresultat, mkr 45 35 -27 37 46 -79
Rörelsemarginal, procent 5,0 3,2 -2,5 3,8 4,7 -9,1
Resultat efter finansiella   poster, mkr 139 120 75 35 45 -79
Balansomslutning, mkr 7 929 7 803 7 733 7 243 7 201 7 169
Soliditet, procent 89,3 88,9 88,2 87,4 87,4 87,2
Medelantal anställda 470 475 454 428 440 455
Beviljade lån, mkr 3 241 2 354 2 200 2 161 2 023 2 112
Investeringar riskkapital,   mkr 208 211 249 160 143 114
1)         Innovationsbron   AB förvärvades 2013-01-02 och ingår från denna tidpunkt i koncernens siffror
2)         Nyckeltal   för åren 2010 – 2012 är ej omräknade enligt K3-regelverket

Hela delårsrapporten för januari-december 2015 hittar du här »

Lotta Löfgren, Finansdirektör, 072-212 07 01, lotta.lofgren@almi.se

Göran Lundwall, vd och koncernchef, Almi Företagspartner AB, tel 070-593 21 52 goran.lundwall@almi.se.

Om Almi

Almi erbjuder rådgivning, lån och riskkapital i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.