• Almi AB/

Ansökningstiden går ut 23 april för SKAPA-priset. Priset delas ut till uppfinnare med innovativa idéer. Vinnaren får 500 000 kronor.

Alla sökande deltar först i en länstävling där vinnarna får ett länspris. I alla län får de två vinnarna, en för SKAPA-priset och en för SKAPA-talang för unga innovatörer, 10 000 kronor var. Länspristagarna går sedan vidare till den Nationella tävlingen med prisutdelning vid SKAPA-Innovationsgala den 14 november. Totalt utdelas över en miljon kronor.

I över 30 år har stiftelsen SKAPA delat ut SKAPA-priset. Förra årets vinnare blev innovatören Joakim Staberg från Jönköpings län. Han har utvecklat en teknik med vilken man kan få en snabb och högkvalitativ infärgning av en textil tråd samtidigt som tråden används för brodyr i produktion.

Unga lovande uppfinnare

Alla födda mellan 1989 och 1999 har också möjlighet att tävla om SKAPA-talang för unga innovatörer. Förra året vann Ahmed Mireé från Jönköpings län med ”E-Z Pin” som är en sprint, som inte kläms fast och därmed underlättar användningen av handbrandsläckare.

Ansökningsformuläret ligger på stiftelsens hemsida, www.stiftelsenskapa.se. Där finns även tidigare års vinnare.

Vinnare av SKAPA-priset, åren 20014-2017

2017 – Björn Garplind och Anders Friberg från Östergötlands län. De har utvecklat passiva tunna fuktsensorer med tillhörande handskanner och datalagring i molnet och funktioner som möjliggör avläsning av relativ fuktighet inuti byggnadskonstruktioner utan förstörande åtgärder.

2016 – Tongyun Shen från Skåne län. Hon har utvecklat en metod för hållbar livsmedelsproduktion med förbättrade fröer. En metod som rätt utvecklad kan bidra positivt till världens behov av matförsörjning.

2015 – Roger Gustavsson från Västernorrlands län.

Utvecklade en avfuktare för hydrauliksystem som med hjälp av maskinens befintliga luftkonditioneringssystem kyler och kondenserar bort fukten innan den når oljetanken.

2014– Mehrdad Mahdjoubi från Skåne län.

Utvecklade en återcirkulerande dusch vilken återanvänder och renar duschvatten fortlöpande.

SKAPA-priset för unga innovatörer (kallas nu SKAPA-talang för unga innovatörer)

2017 Måns Jarlskog från Skåne län

För hans metod ”VULTUS” för att optimera spridning av gödsel och växtskydd.

2016Philip Olsson från Hallands län

För hans anordning för att öva och spela in sång utan att störa grannar.

2015 – Christoffer Hamin och Viktor Prim från Gävleborgs län.

För deras spårledningsmätare som gör det möjligt att förutse felaktiga rödljus för tåg.

2014 – Jens Kellerup, Simon Zhongxia He samt Dzana Damjanovic från Västra Götalands län

För deras höghastighetsradiolänk för trådlös dataöverföring som ersätter alla sorters fiberkablar vid evenemang och mediaproduktion.

För mer information, kontakta:

Bo Hallgren, projektledare, 070-665 04 83, bo.hallgren@telia.com

Bakom Stiftelsen SKAPA står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av ALMI Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och PRV.