Ny marknadsplats ska lösa mediebranschens kris

Starkt sjunkande lönsamhet i mediebranschen (TV, radio och tidningar) är ingen förstasidesnyhet idag. Men hittills har ingen lyckats hitta en väg ut ur den allt svårare kris som på sikt hotar både mångfald och yttrandefrihet. Umeåföretaget Syndigate AB, med sin unika marknadsplats Content Central kan lösa problemet. Almi Invest har investerat i företaget.

Nu kan den som vill sälja eller behöver köpa professionellt bra redaktionellt material logga in på Content Central. Det är den nya tjänsten för förmedling och distribution av redaktionellt innehåll mellan innehållsleverantörer och olika publicistiska kanaler. Målgruppen är alla medievärldens aktörer, både frilansjournalister och köpare av redaktionellt material, redaktioner/ mediehus. Content Central ska bli en självklar plats där professionella skribenter, frilansjournalister, ämnesexperter och proffstyckare, lägger upp, prissätter och slutligen säljer sitt redaktionella material, reportage, artiklar, eller recensioner och mycket mer.

– Med samma självklarhet ska även köpare av redaktionellt material också söka sig till Content Central och därmed få tillgång till ett brett och kvalitetssäkrat redaktionellt material, säger Joachim Ljungquist, vd och grundare av bolaget. Själv har han 16 års erfarenhet från mediebranschen, bland annat som chefredaktör på olika tidningar.

Mediekrisen kräver nya lösningar

Företaget utsågs i juni 2014 till ett av Sveriges tjugo hetaste techbolag och hamnade på Almis Tech 20 lista. Att intresset för Content Central är stort har sin naturliga förklaring. Dagens dystra situation ute på redaktionerna, där stenhårda sparkrav gäller, kräver ett radikalt nytänkande. Idag råder en närmast paralyserad stämning där allt fler redaktioner ser sig tvingade att skära ned och sparka personal. Det gäller både tv-, radio- och tidningsvärlden där alla mer eller mindre famlar efter en väg ut ur krisen.

– Content Central är definitivt en intressant lösning. Speciellt i en tid där professionellt producerat redaktionellt material efterfrågas lika mycket som förr, men där sjunkande annonsintäkter gör det svårt att behålla fast anställd personal. Utifrån mitt perspektiv som investerare ser jag också att det finns en tydlig skalbarhet i Content Centrals affärsmodell. Det innebär att den kan få spridning inom mediebranschen, inte bara här i Sverige utan även internationellt där dålig lönsamhet också utgör ett stort problem, säger Lena Fridlund Forsgren, Investment Manager på Almi Invest.

Content Central är en B2B (Business to Business) plattform och kan liknas vid iTunes, AppStore och Google Play, fast för redaktionellt material. Här är syftet att köpa och sälja - och varan är journalistiskt producerat material.

Färdigt material spar tid och pengar

Textmaterial på Content Central är färdigt att importeras direkt och publiceras via mediernas egna redaktionella system. Det är en stor fördel då ett administrativt led försvinner. Både tid och pengar kan härmed sparas. I Sverige produceras och distribueras idag cirka 170 dagstidningar, 385 fack- och populärtidningar och 180 gratistidningar som är anslutna till TS (Tidningsstatistik). Men marknaden för CC är ännu större då det dessutom tillkommer ett stort antal tidningar som inte är anslutna till TS. Men Content Central är inte bara avsett för traditionella medier som tidningar, TV och radio. Digitala medier är också en viktig och naturlig distributionskanal som med fördel kan utnyttja tjänsten.

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel +46 76-880 88 10 maria.kessling@almi.se

Lena Fridlund Forsgren, Investment Manager Almi Invest tel +46 70-588 67 49 lena.forsgren@almi.se

Joachim Ljungquist, vd Syndigate tel: +46 738-47 98 01 joachim.ljungquist@contentcentral.se

Om Almi Invest

Almi Invest investerar i bolag med stor tillväxtpotential. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker från såddfas till expansionsfas. Vi finns över hela landet med regional kunskap och ett internationellt perspektiv. Portföljen består idag av 350 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.