Ny metod ger hopp vid behandling av diabetes

Allt fler vuxna drabbas av typ 2 diabetes. Idag har 8 % av jordens vuxna befolkning sjukdomen och den negativa kurvan stiger med ca 7,5 % per år. Dagens behandlingsmetoder går i princip ut på att förskjuta tidpunkten för när en nödvändig och livslång insats av insulin krävs. Företaget PILA PHARMA som sitter på Medeon Science Park i Malmö har utvecklat en behandlingsmetod som hittills visat upp mycket lovande resultat. Almi Invest har investerat i företaget.

– PILA PHARMA har hittills genomfört en rad försök med mycket positiva och spännande resultat. Alla investeringar när det gäller utveckling av läkemedel är naturligtvis högriskprojekt. Men det är ju för dessa högriskprojekt som Almi Invest finns och det här är ett projekt som måste få en rimlig chans att utvärderas på allvar. Så även om resan är lång fram till en fullt fungerande medicin eller behandlingsmetod så är behovet enormt och marknaden likaså, säger Per Antonsson, Investment Manager på Almi Invest.

Diabetes typ 2
Målet är att utveckla en ny klass av oralt aktiva läkemedel för behandling av nydiagnosticerad typ 2 diabetes som tillsammans med andra glukosreglerande läkemedel kan skjuta upp behandling med insulin, förhindra och fördröja att patienterna utvecklar de allvarliga sjukdomstillstånd som är förknippade med senare stadier av sjukdomen.

Kvinnlig kraft bakom företaget
Bakom företaget PILA PHARMA står Dorte Xenia Gram.

– Att Almi Invest nu går in och investerar visar att de tror på vårt koncept. Det är mycket betydelsefullt för oss. Almi Invests kapitaltillskott gör att vi nu kan gå vidare i utvecklingen och att inom ett års sikt undersöka hur ett mindre antal patienter reagerar i en akut glukosbelastningsstudie, säger Dorte Xenia Gram, vd på PILA PHARMA som knutit upp ett gediget nätverk av kunskap och kompetens runt sitt företag bland annat från hennes tid på det danska företaget Novo Nordisk som har spetskunskap inom området diabetes. Dorte fick en möjlighet att förvärva patenträttigheterna av Novo Nordisk för att kunna behandla med denna nya klass av oralt aktiva läkemedel som utgör själva stommen i behandlingen av ny diagnostiserad typ 2 diabetes och därmed lades grunden till hennes nya företag, PILA PHARMA.

Proffs i styrelsen
I samband med Almi Invests investering i bolaget utökas och professionaliseras styrelsen. Förutom Per Antonsson, som representant för Almi Invest, tar Axel Nemetz samt Mogens Vang Rasmussen plats i styrelsen. Axel har en bakgrund som Global Head of m-health på Vodafone och dessförinnan var han European Head of Strategy på Novo Nordisk. Mogens har en bakgrund som Director of Finance, Planning and Investor Relations, Novo Nordisk of North America, New York, USA och han har även varit CFO/COO i Zealand Pharma, ett biotech företag med diabetes produkter.

Maria Kessling, Kommunikationschef Almi Invest; +4676-880 88 10, maria@kessling@almi.se
Per Antonsson, Investment Manager Almi Invest; +4670-872 87 17, per.antonsson@almi.se
Dorte Xenia Gram, CEO, PILA PHARMA +46 (0)73 903 6969; dxg@pilapharma.com