Vi söker årets uppfinnare 2012

Nu är det hög tid att söka Sveriges största utvecklingsstipendium för uppfinnare. Stiftelsen SKAPA som årligen delar ut SKAPA Utvecklingsstipendium uppmanar idérika människor att tävla om att bli Årets uppfinnare 2012. Unga, mellan 19-30 år, tävlar också om SKAPA Framtidens Innovatör. I år är det enklare än någonsin, ansökan fylls i direkt på stiftelsens hemsida.

I mer än ett kvarts sekel har stiftelsen SKAPA delat ut SKAPA Utvecklingsstipendium till uppfinnare. Förra årets uppfinnare blev stockholmarna Gaston Lavén och Martin Kullberg. De fick stipendiet för sin metod att på ett miljövänligt sätt producera läkemedel och andra finkemikalier.

Enklare att söka

Intresset för SKAPA Utvecklingsstipendium ökar för varje år och i år hoppas SKAPA på fler tävlande än någonsin. Det beror på att det har blivit enklare att delta när allt sker digitalt. Ansökningsformuläret ligger på stiftelsens hemsida, www.stiftelsenskapa.se , och bilagor skickas per e-post.

Unga lovande uppfinnare

Alla födda mellan 1982 och 1993 tävlar också om det nya stipendiet SKAPA Framtidens Innovatör som delades ut för första gången förra året. Då vann de lovande uppfinnarna Jonas Wamstad och Fredrik Edström från Uppsala län med sin metod att kondensera vatten ur luft utan att använda el.

-          Sverige behöver unga innovatörer och vi vill uppmuntra alla mellan 19- 30 år att lämna in sina smarta idéer, säger Mats Olsson, ordförande i SKAPA.

Ansök senast den 9 maj

Sista ansökningsdag är den 9 maj. Sedan utser regionala ALMI-bolag tillsammans med lokala uppfinnarföreningar 24 länsvinnare för SKAPA Utvecklingsstipendium som får 20 00 kronor var och går vidare till den stora nationella finalen. De utser också 24 länsvinnare för SKAPA Framtidens Innovatör. Årets uppfinnare 2012 tar emot priset den 11 oktober på mässan ”Eget företag” i Stockholm.

För mer information, kontakta:

Bo Hallgren, projektledare, 070-665 0483, bo.hallgren@telia.com

Så här ansöker du

1. Fyll i ansökan på www.stiftelsenskapa.se och skicka bilagor per e-post

2. Ansök senast den 9 maj 2012, samma formulär för alla tävlande

3. Tips: vid bedömningarna fäster juryn stor vikt vid kreativiteten liksom marknad och potentiell lönsamhet. Annat som bedöms är teknisk höjd, den immaterialrättsliga situationen, sökandens och projektets bakgrund och samhällsnyttan

SKAPA Utvecklingsstipendiater, åren 2009-2011

2011 – Gaston Lavén och Martin Kullberg, Stockholm

Uppfann en metod som sänker miljökostnaden och förbättrar arbetsmiljön. Man återanvänder istället för att producera avfall. Genom att återvinna fastfasbundna reagens kan man använda processer som tidigare varit för kostsamma eller miljöfarliga.

2010 – Per-Olof Karlsson, Norrbotten

Uppfann en produkt som gör det möjligt att på ett energisnålt sätt producera fordonsgas från restprodukter inom exempelvis jordbruk. Fordonsgasen framställs genom förädling av biogas som renas från koldioxid.

2009 – Anna Stenstam, Karin Bryskhe och Daniel Topgaard, Skåne

Uppfann en produkt och teknik för att spåra bland annat bröstcancer med hjälp av magnetkamera. Den nya tekniken innebär att sjuka celler enklare kan upptäckas utan att man behöver ta ett vävnadsprov.

SKAPA Framtidens Innovatör 2011

Jonas Wamstad och Fredrik Edström, Uppsala

Behovet av rent drickvatten är idag stort i hela världen. Jonas Wamstad och Fredrik Edström uppfann en metod som gör att enskilda människor, oberoende av elenergi, kan producera sitt eget dricksvatten från luft.