• Almi AB/

Vill du vinna 500 000 kr? Nu är det bara några dagar kvar att söka SKAPA-priset till 2020 års bästa uppfinnare och innovatör Sök senast 31/5.

Över en miljon kronor delas ut. Särskilt pris till årets unga innovatör.
I spåren av Coronaviruset vill Stiftelsen SKAPA ge fler personer möjlighet att få sina idéer belönade och därför har vi förlängt ansökningstiden men nu är den snart slut.

– Sverige har genom åren hållit sig i framkant när det gäller innovation. Stiftelsen SKAPA vill genom att premiera, lyfta fram och belöna nya uppfinningar och innovationer skapa en bättre värld och samtidigt bidra till att Sverige fortsätter med att ligga i framkant och är ett av de mest innovativa länderna i världen säger landshövding Minoo Akhtarzand, ordförande i SKAPA.

Stiftelsen SKAPA uppmanar idérika människor att tävla om SKAPA-priset. Unga, födda mellan 1991 och 2001, tävlar också om SKAPA-talang för unga innovatörer. Ansökan fylls i direkt på stiftelsens hemsida.

Även i år delar stiftelsen ut ett nationellt pris, SKAPA-förebild till minne av Leffe Smith, på 100 000 kr till en person som är en förebild. Nominering/ansökan på hemsidan senast 15 september.

I över 30 år har stiftelsen SKAPA delat ut SKAPA-priset.

Förra årets vinnare av  SKAPA-priset blev Karl Bäckström från Västra Götalands län som har utvecklat ett system, Enerbox, för analys och kontroll av elsystem med hjälp av AI vilket ger el med stabil och bra kvalitet.

Enkelt att söka

Intresset för SKAPA priserna ökar för varje år och i år hoppas SKAPA på fler tävlande än någonsin. Det är enkelt att delta när allt sker digitalt. Ansökningsformuläret ligger på stiftelsens hemsida,  www.stiftelsenskapa.se. Man kan söka själv eller nominera någon annan.

Unga lovande uppfinnare

Alla födda mellan 1991 och 2001 har också möjlighet att tävla om SKAPA-talang för unga innovatörer. Förra året vann Sofie Westberg från Östergötlands län med sin produkt RHEVA som skyddar sår hos djur och som minskar infektionsriskerna och behovet av antibiotika.

– Det är viktigt att uppmärksamma unga innovatörer i ett tidigt skedde för att öka deras intresse samt ge dem möjligheter till fortsatt engagemang och fokus kring större innovationsprojekt i framtiden. Vi vill nå unga innovatörer som representerar båda könen, vilket innebär att vi gärna ser fler kvinnliga sökande, säger landshövding Minoo Akhtarzand, ordförande i SKAPA.

Pristagare på länsnivå

Det första steget i urvalsprocessen sker på regional nivå, där en regional SKAPA-jury bestående av representanter från länsstyrelser, Science Parks, Almi Företagspartner, lokala uppfinnarföreningar och andra regionala aktörer utser länsvinnare. En länsvinnare för SKAPA-priset och en länsvinnare för SKAPA-talang för unga innovatörer utses. Länsvinnarna går sedan vidare för att delta i tävlingen på den nationella nivån som utser årets nationella pristagare.

I varje län hålls en länsprisutdelning med landshövdingen som prisutdelare. Där delas priser på minst 10 000 kronor ut till varje länsvinnare.

Nationell bedömning och prisutdelning

Utdelning av priset sker i år i Stockholm den 11 november 2021 på kvällen under SKAPA Innovationsgala. 500 000 kronor delas ut till årets vinnare av SKAPA-priset och 250 000 till SKAPA-talang för unga innovatörer. Även i år kan det bli en digital Innovationsgala och pitchtävling.

Mer information bland annat om tidigare års länsvinnare finns på stiftelsens hemsida, www.stiftelsenskapa.se.

För mer information, kontakta:

Bo Hallgren, projektledare, 070-665 04 83, projektledare@skapapriset.se

Så här ansöker du

1. Du kan söka själv eller nominera någon annan

2. Fyll i ansökan på www.stiftelsenskapa.se

3. Ansök senast den 31 maj 2021, samma formulär för alla tävlande

Tips: vid bedömningarna fäster juryn stor vikt vid kreativiteten liksom marknad och potentiell lönsamhet. Annat som bedöms är hur komplicerad idén är, den immaterialrättsliga situationen, sökandens och projektets bakgrund samt samhällsnyttan. En bedömning görs också efter hur väl idén förhåller sig till FNs hållbarhetsmål.

Lars Mårdbrant
kommunikationsdirektör, Almi
lars.mardbrant@almi.se

Bakom Stiftelsen SKAPA står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och Patent- och registreringsverket.