• Almi AB/

Vinnaren i Almi Sustainability Startup event kan minska privat klimatpåverkan med upp till 30 procent på ett år

DEEDS blev vinnare i Almi Sustainability Startup event under Åre Sustainability Summit. Tjänsten som DEEDS utvecklat är en digital plattform där privatpersoner dynamiskt ser och kan följa sitt koldioxidavtryck baserat på sin konsumtion.

Med lång erfarenhet från ledande befattningar inom FinTech i bagaget kompletterad med kompetens inom hållbarhet har bolaget utvecklat en digital plattform som på ett intelligent sätt fångar data utifrån användarens dagliga konsumtion. Genom spelifiering och sociala nätverk inspireras och motiveras användarna till en mer hållbar konsumtion.

-          Privat konsumtion står för 80 procent av de totala klimatpåverkande utsläppen. Med ökad kunskap och motivation kan relativt små beteendeförändringar skapa stor positiv impact på klimatutsläppen. Försök visar att 20-30 procent minskad privat klimatpåverkan är möjlig inom 1 år med vår lösning, säger Niclas Persson, vd DEEDS.

Startup bolag från hela landet med fokus att bidra till en bättre livskvalité och /eller vårt sätt att använda jorden resurser hade möjlighet att nominera sig till eventet. Av de nominerade var 10 bolag uttagna att pitcha inför en panel med investerare och expertis inom affärsutveckling och hållbarhet.  Eventet hölls i samband med Åre Sustainability Summit den 22 september.

-          Det är fantastiskt att se hur många bolag idag startar just med fokus på att bidra till att lösa våra stora globala utmaningar. DEEDS övertygade juryn om att deras lösning har stor affärspotential och stora möjligheter att bidra till minskad privat miljöpåverkan, säger Eva Högdahl, Vd Almi Mitt

Deltagande bolag fick, förutom själva tävlingsmomentet, värdefull återkoppling på sina affärsidéer av en kunnig panel samt möjligheter att nätverka med investerare och expertis inom affärsutveckling och hållbarhet.

Eva Högdahl, VD, Almi Mitt, +46 70-576 77 22,
eva.hogdahl@almi.se

Niclas Persson, VD DEEDS, +46 70-580 70 40, niclas@sdg12.se

Bildtext:
T.v. Anders Åkerlund, PR /legal, t.h. Niclas Persson, CEO.