Almi Invest investerar i 3D-bolaget Rapid Dimension

Almi Invest avser att investera totalt 2,8 miljoner kronor i nystartade 3D-printingbolaget Rapid Dimension. Pengarna ska användas till personalkostnader och produktutveckling.

Värnamobaserade Rapid Dimension erbjuder företag att skapa mer robusta och hållbara supply chains genom att digitalisera deras fysiska komponentslager. Istället för att lagerhålla stora mängder komponenter som binder både kapital och utrymme kan företag ha ett digitalt bibliotek med ritningar som enkelt och snabbt kan skrivas ut vid behov med hjälp av företagets banbrytande additiv tillverknings-teknologi.

Lösningen involverar molnlagring, unik hårdvara för additiv tillverkning i FFF-teknologin, AR/AI, autonoma maskiner och maskininlärning samt djup materialkunskap, allt förpackat i en as-a-service-affärsmodell. Detta gör att kunder inte behöver tänka på service av hårdvara, på mjukvaran eller på 3D-materialen och resulterar i en ny nivå av kvalitet, hastighet och repeterbarhet.

-  Unikt för Rapid Dimensions system är också att det går att återvinna gamla plastdetaljer och använda dem till nya komponenter, säger Tarja zu dem Berge, Fund Manager på Almi Invest. Detta i kombination med den digitala lagerhållningen gör systemet både kostnadseffektivt och hållbart, varför vi ser stor potential för bolaget att ta sig in på marknaden.

Utvecklingen har redan kommit långt och nu väntar lansering på marknaden av systemet, som i steg ett ska erbjudas underhållsavdelningar på industrier, i första hand i Sverige. Ett flertal större företag har redan visat intresse och en första lanseringskund är på plats.

-  Tack vare Almi Invests investering kommer vi nu att kunna vidareutveckla vår produkt och testa med vår första kund, säger Nils Åsheim, vd Rapid Dimension. Vår lösning gör att 3D-printingen kan ta steget ut från prototypavdelningen ner till fabriksgolvet och integreras som en del av den löpande produktionen.

Den totala emissionen uppgår till 4,5 miljoner och ska betalas ut i två omgångar.  Almi Invest tar första delen. Resterande del, där ytterligare en part deltar, betalas ut våren 2021.

Tarja zu dem Berge, Fund Manager Almi Invest, tel 070 918 58 96, mail tarja.berge@almiinvest.se
Nils Åsheim, vd Rapid Dimension, tel 073 400 38 78, mail nils@rapid-dimension.com