Almi Invest investerar i HR-techbolaget Typelane

Almi Invest investerar i HR-techbolaget Typelane, som utvecklar en digital HR-plattform för att välkomna, engagera och behålla medarbetare. I emissionen på totalt åtta miljoner kronor deltar också privata investerare. Pengarna ska gå till rekryteringar och produktutveckling.

Typelane, som tidigare hette Hi Henry, erbjuder en digital plattform som samlar alla frågor kring en medarbetares tid på företaget – allt från introduktion/onboarding och medarbetarengagemang till när den anställde slutar/offboarding. Med fokus på användarvänlighet, smarta arbetsflöden och intuitiv design gör Typelane det effektivt och enkelt att välkomna och säga adjö till medarbetare.

Introduktion av nyanställda sköts idag oftast manuellt, vilket är tidskrävande och svårt att synkronisera internt. Med Typelanes plattform, som fokuserar på medarbetarupplevelsen, samlas alla funktioner på ett och samma ställe.

• HR-branschen befinner sig för närvarande i stor förändring i och med digitaliseringen, modern teknik och nya perspektiv på organisationer och medarbetare, säger Lars Videnros, Investment Manager på Almi Invest. Här har Typelane, med sitt konkreta kunderbjudande, en god chans att bli en ledande aktör.

Typelanes plattform, som är avsedd för små och medelstora företag, är standardiserad, men kunden kan enkelt anpassa den till sina egna behov.

Typelane grundades 2016 och har redan ett 20-tal kunder, bland andra Veolia, Fortnox, NA-KD och Quickspin.

• Vi är väldigt glada för att ha fått in Almi Invest som ny investerare, säger Vedran Ismaili, vd och grundare Typelane. Med pengarna kan vi verkligen växla upp. Vår vision är att bygga en plattform som hjälper bolag att automatisera och personalisera sin onboarding och offboarding, för att ge anställda en bättre medarbetarupplevelse.
  • Vi vill få medarbetare att känna sig delaktiga och sedda från stunden de skriver på kontrakt till dagen de väljer att gå vidare, säger Vedran Ismaili.

Mer information lämnas av

Lars Videnros, Investment Manager Almi Invest, tel 070-385 34 23, mail lars.videnros@almiinvest.se
Vedran Ismaili, vd Typelane, tel 073 7705 453, mail vedran@hihenry.com

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.