Almi Invest investerar i Klimato som gör restauranger klimatsmartare

Almi Invest investerar 2,9 miljoner kronor i Klimato, som utvecklar ett verktyg för restauranger att hålla koll på sin klimatpåverkan. I emissionen på totalt 6,5 miljoner kronor deltar även privata investerare. Pengarna ska användas till produktutveckling och expansion.

Dagens livsmedelsförsörjning släpper ut 14 miljarder ton koldioxid varje år, vilket motsvarar ca 25 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser. En stor del av detta kommer från restaurangbranschen, även under pandemin, eftersom fler och fler köper hem färdiglagad mat.

Klimato har utvecklat ett användarvänligt och kostnadseffektivt verktyg som gör det möjligt för restauranger att beräkna, följa och kommunicera sin klimatpåverkan. Verktyget är onlinebaserat och med ett par klick kan restaurangen få insyn i sitt klimatavtryck och hur det utvecklas över tid, jämföra mellan olika restaurangenheter, göra förändringar på sin meny och locka nya klimatmedvetna kunder.

Klimatavtrycket för varje rätt anges i menyn genom en indikation på om klimatpåverkan är låg, medium eller hög samt visar det exakta koldioxidavtrycket för varje maträtt. Märkningen utgår från WWF:s rekommendationer i hur mycket en maträtt kan släppa ut för att vi ska nå målen i Parisavtalet. Restauranger kan således uppmuntra sina kunder att välja måltider med låg klimatpåverkan.

Verktyget genererar månatliga och årliga klimatrapporter som restaurangerna kan använda för att följa KPI:er, sätta egna klimatmål, hållbarhetsrapportera samt presentera för kunder, anställda och andra intressenter.

-  Klimato adresserar en bransch som varit utsatt för ett stålbad under det senaste pandemiåret. Vinnarna framåt är de som förstår vikten av att digitalisera sin verksamhet och att säkerställa att man är relevant för klimatmedvetna kunder, säger Karin Edström, Investment Manager på Almi Invest Greentech. Genom att introducera en egen klimatdatabas samt ett standardiserat märkningssystem kan Klimato sätta en industristandard när det gäller att kommunicera klimatpåverkan från livsmedel.

Klimato har initialt valt att adressera restauranger, kaféer, hotell och kommuner på den nordiska marknaden. Bland kunderna finns bland annat Sodexo, Bastard Burgers, Oh Poké och Debaser. Under 2020 minskade Klimatos användare i genomsnitt sina utsläpp med 10 procent.

- Vårt mål är att genom en digital, användarvänlig och kostnadseffektiv lösning möjliggöra för alla restauranger, oavsett storlek, att kunna mäta och minska sina utsläpp, säger Anton Unger, VD på Klimato. Tack vare denna investering kan vi anpassa vår produkt efter fler segment inom restaurangbranschen och skala upp försäljningen med siktet inställt på flera marknader utanför Skandinavien.

Karin Edström, Investment Manager Almi Invest Greentech, tel 0733-225 227, mail karin.edstrom@almiinvest.se

Anton Unger, vd Klimato, tel 0702-190 475, mail anton@klimato.se