Almi Invest investerar i MIMSI Materials som gör fönstren energisnålare

Almi Invests Greentechfond investerar 3,4 miljoner kronor i materialbolaget MIMSI Materials. Bolaget utvecklar en ny nanotunn beläggning för fönsterglas, som gör fönstren energisnålare. I emissionen på totalt 7,9 miljoner kronor deltar också privata investerare ur affärsängelnätverket SEA (Sustainable Energy Angels). Pengarna ska användas till att ta bolaget till kommersiell lansering.

Omkring fem procent av dagens globala energikonsumtion uppskattas att gå förlorad på grund av energiineffektiva fönster i bostäder och fastigheter. Detta trots att man sedan slutet av 80-talet använt energisparglas och solskyddsglas i fönstren för att minska energiåtgången för uppvärmning respektive luftkonditionering.

Energin sparas genom att transparenta och elektriskt ledande beläggningar appliceras på fönsterglaset, bland andra nanotunna silverskikt som reflekterar infraröd värmestrålning. De silverskikt som tillverkas med dagens teknik har nått gränsen för fortsatt förbättring, och fönsterglasens energiprestanda har därför inte kunnat ökas nämnvärt på många år.

MIMSI Materials, en spin-out från forskning kring tunna metallskikt på Linköpings Universitet, löser detta problem med en ny typ av beläggning för fönsterglas baserad på nanotunna skikt av en speciell silverlegering. Den nya tekniken innebär även tunnare skikt jämfört med den silverfilm som idag är branschledande inom glasindustrin, vilket gör att mer synligt dagsljus släpps igenom. Detta gör att energibehovet minskar ytterligare.

-  Det finns få tillfällen där vi som investerare får möjlighet att bidra till en så stor koldioxidreducering i relation till investerat kapital som med MIMSI, säger Boris Gyllhamn, Investment Manager på Almi Invest Greentech. Effekten per fönster må vara liten men den potentiella marknaden och CO2-effekten över tid är mycket stor.

Planen är nu att ta produkten till marknaden med en första lansering av produkter som använder MIMSI:s patenterade teknik under 2022.

-  Tack vare denna investering får vi möjlighet att ta nästa steg i vår utveckling, säger Sankara Pillay, vd och medgrundare MIMSI. Bortom energieffektiva fönster har vårt material också potentialen att ersätta beläggningar bestående av det keramiska materialet ITO, vilket används i exempelvis pekskärmar och solceller.

Boris Gyllhamn, Investment Manager Almi Invest Greentech, 073-084 51 35, boris.gyllhamn@almiinvest.se
Sankara Pillay, vd MIMSI Materials AB, 070-771-55 36, sankara.pillay@mimsimaterials.com

www.mimsimaterials.com