Almi Invest säljer IGDB till Amazonägda Twitch

Almi Invest gör en positiv exit och säljer sitt innehav i Göteborgsbaserade 8 Dudes in a Garage med tjänsten IGDB till Amazonägda Twitch. IMDB (Internet Movie Data Base) är ett av världens äldsta verktyg för filmdatabaser, och bolaget 8 dudes in a Garage har utvecklat motsvarande databas för spel IGDB (Internet Games Data Base).

Uppköparen och giganten Twitch uppger via Techcrunch att de önskar föra in IGDB:s speldata i sin egen ”search and discovery” funktion.

- Bolaget grundades 2015 och vi investerade i IGDB-teamet tidigt 2018. Det vi såg var ett fantastiskt team med en stark produkt. Dataspelsbranschen är per definition digital i sitt dna. Därför kändes det som att datadrivna processer och beslut som kräver den typ av innehåll IGDB genererar inte låg särskilt långt bort. Vi hade gärna kunnat tänka oss att vara med på resan längre, men det blev en bra affär och vi tror att Twitch är en perfekt hamn för bolaget, säger Christian Björkman, Investment Manager på Almi Invest

Plattformen Internet Gaming Database, IGDB, är världens största databas för dataspel och innehåller information om över 119 500 unika data- och tv-spel.

- Vi är glada över att idag kunna presentera nästa kapitel i vår historia. IGDB har blivit en del av Twitch-familjen! Miljoner människor besöker Twitch varje dag för att möta sina favorit-streamers och communities. Det här är en möjlighet som tar IGBD till nästa nivå, det ger oss en chans att vara en ännu större del av ditt liv som gamer, skriver Jerome Richer De Forges, design, produkt och marknadschef på IGDB i ett medium-inlägg

IGDB omfattar till exempel statistik om spelarna från videoströmningstjänsten Twitch, Youtube och nätforumet Reddit.

- Vår mission har alltid varit att bli den mest omfattande gaming databasen i världen. Genom Twitch kommer vi att få ta del av erfarenheter, resurser och kompetenser som kommer att möjliggöra en snabbare tillväxt och leverera den version av IGDB som vi alla har drömt om, skriver Jerome Richer De Forges, design, produkt och marknadschef på IGDB i ett medium-inlägg

Kontakt:

Christian Björkman, Investment Manager, mobil: +46 706-36 45 12 christian.bjorkman@almiinvest.se

Maria Kessling, Marknads- och Kommunikationschef, mobil: +46 768-80 88 10 maria.kessling@almiinvest.se

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.