Almi Invest säljer innehav i hållbara beautytech-bolaget Speximo

Almi Invest har sålt sitt innehav i Speximo med en vinstgivande exit till New York-baserade IFF-Lucas Meyer Cosmetics, en ledande aktör inom funktionella och aktiva ingredienser inom kosmetika. Marknadsvärdet för ingredienser till kosmetikaindustrin förväntas uppnå 17.3 miljarder USD år 2020. Speximos patenterade teknologi har utvecklats från quinoa genom forskning vid Lunds Universitet.

Speximo unika teknologi används för att ta fram hållbara produkter och formulera krämer, pulver och sprayer inom skönhet och kosmetika, med potential inom fler kommersiella områden. Teknologin som är utvecklad från quinoa skyddar aktiva ingredienser, förbättrar texturer och är både naturlig och hållbar.

Almi Invest investerade i Speximo 2014 och gör nu en vinstgivande exit.

- Speximo blev en lyckad investering för oss och det har varit mycket givande att se bolaget utvecklas inom en framtidsbransch som uttalat letar efter hållbara och funktionella alternativ. Vi är nöjda med att Speximos verksamhet kommer att fortsätta som en del av IFF.Exitlikviditeten kommer vi att använda för investeringar i nya, innovativa svenska startups, säger Per Antonsson, Investment Manager på Almi Invest och styrelseordförande i Speximo sedan maj 2018.

- Vi har arbetat hårt för att marknadsföra vår naturligt baserade teknologi och Almi Invest har genom sitt ägarengagemang varit starkt bidragande till den utveckling som möjliggjort den framgångsrika försäljningen av bolaget. Vi ser fram emot att bli en del av IFF-Lucas Meyer Cosmetics, som vi ser delar våra värderingar och gemensamma mål att utveckla och marknadsföra ingredienser och teknologier som kombinerar en hög prestanda med naturlig hållbarhet på lång sikt, säger dr Malin Sjöö, medgrundare och vd för Speximo.

Antonio Lara, vd och koncernchef, IFF-Lucas Meyer Cosmetics, säger:

- Genom att inkorporera Speximos högt värderade teknik och immateriella rättigheter kommer IFF-LMC få en konkurrensfördel på marknaden med hållbara multifunktionella emulgeringsmedel och textureringsingredienser. Båda är naturligt framtagna och biologiskt nedbrytbara, vilket gör att våra kunder kan formulera miljövänliga nydanande produkter med hög innovationsgrad som kan ge stora konsumentupplevelser. Vi ser fram emot att välkomna Speximo till IFF-familjen.

EY Corporate Finance AB har agerat som finansiell rådgivare till Speximos aktieägare i transaktionen.

Per Antonsson, Investment Manager Almi Invest, tel 070-872 87 17, mail per.antonsson@almiinvest.se

Malin Sjöö, vd Speximo AB, tel 072 166 91 41, vxl 072 166 91 44, mail ms@speximo.com

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076 880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.