Henrik Jansson Almi Invests ny fondchef i Västsverige

Henrik Jansson har utsetts till ny chef för Almi Invests fond i Västsverige. Han kommer närmast från inkubatorn i Borås, där han varit vd sedan 2009.

Innan Henrik kom till Inkubatorn i Borås arbetade han på Chalmers Innovation. Han har också drivit flera egna bolag. Detta ger honom en gedigen erfarenhet och kunskap av att arbeta med teknikbaserade startups i tidiga utvecklingsskeden.

- För mig är det viktigt att ha ett arbete som gör skillnad och att ha fått förtroendet att leda Almi Invests Västfond gör mig mycket stolt och glad, säger Henrik Jansson. Med Almi Invests kapital och kompetenta medarbetare kommer vi att vara med och skapa de bästa förutsättningarna för västsvenska tillväxtbolag.

Henrik har redan tillträtt sin nya tjänst på Almi Invest, där han blir chef för Almi Invests näst största regionala fond med ett förvaltat kapital på 176 miljoner kronor. Bland Västfondens innehav märks bolag som I-Tech, fiskeappen Fishbrain och solcellsbolaget Swedish Algae Factory. Västfonden har även genomfört flera framgångsrika exits de senaste åren, bland annat i IT-bolaget Vehco och kartbolaget Idevio till Qlik.

- Jag är väldigt glad över att Henrik tar rollen som fondchef i Väst, säger Almi Invests vd Mikael Karlsson. Hans arbete med fler än 200 startups, från bolagsstart till kommersialisering, har givit honom en gedigen erfarenhet av innovationssystemet, både på regional och nationell nivå. Detta passar som hand i handske för rollen som fondchef.

Mer information lämnas av:

Henrik Jansson, fondchef Almi Invest Väst, tel 070-308 80 92, mail henrik.jansson@almiinvest.se

Mikael Karlsson, vd Almi Invest, tel 070-916 46 10, mail mikael.karlsson@almiinvest.se

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.