AlphaHelix avslutar förhandlingarna om förvärv av Life Genomics

AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (publ) (AlphaHelix”) har beslutat att inte gå vidare med förvärvet av Life Genomics AB (”Life Genomics”).

Den 31 maj 2023 publicerade AlphaHelix att man ingått en icke-bindande avsiktsförklaring med ägare som direkt eller indirekt äger 60,83 procent av aktierna i Life Genomics om att förvärva samtliga aktier i Life Genomics mot vederlag i form av nyemitterade aktier i AlphaHelix. Diskussionerna har fortgått under sommaren men på grund av det svårnavigerade marknadsklimatet görs bedömningen att tidpunkten för förvärvet inte är rätt.

”Det har varit en positiv dialog mellan bolagen, men vi lyckades inte hitta en slutgiltig värdering som gjort det möjligt att slutföra affären. Bolagen ser goda möjligheter till att samarbeta framöver även om förvärvet nu inte genomförs” – säger Joakim Grånemo, VD för AlphaHelix.

Joakim Grånemo

joakim.granemo@alphahelix.com

Denna information är sådan information som AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2023 kl. 08.30 CEST.

AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (publ) utvecklar inom dotterbolaget AlphaHelix Technologies AB instrument för snabba DNA-analyser. Dotterbolaget Techtum Lab  AB är en etablerad distributör av laboratorieinstrument och förbrukningsvaror sedan 1975. Dotterbolaget Cybergene är pionjärer inom genetisk fosterdiagnostik sedan 2004.