AlphaHelix byter koncernchef

AlphaHelix har tillsatt ny koncernchef. Joakim Grånemo, VD i dotterbolaget CyberGene, valdes under tisdagens styrelsemöte att ersätta Mikael Havsjö.

Övergången är planerad då Mikael uppnått pensionsåldern men frågan har accentuerats beroende på familjeskäl. Mikael, som arbetat i organisationen sedan december 1986, kommer att finnas tillgänglig för organisationen, både genom styrelsearbete och icke-operativt arbete med affärsutveckling.

Joakim tillträdde som tillträdde som VP Sales and Marketing  för Cybergene i januari 2022. Under året växte omsättningen i CyberGene med 33% samt att avtal signerades med 12 nya distributörer. Joakim är utbildad molekylärbiolog med inriktning på forensisk vetenskap (M.Sc.). Han har sedan tidigare erfarenhet som bl a. Business Development Manager på Pelago Bioscience och Global Product Manager på CareDx, innan han började på CyberGene där han senare tog över rollen som VD.

VD Joakim Grånemo

joakim@cybergene.se

Mikael Havsjö

Mikael.havsjo@alphahelix.com

AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (publ) utvecklar inom dotterbolaget AlphaHelix Technologies AB instrument för snabba DNA-analyser. Dotterbolaget Techtum Lab  AB är en etablerad distributör av laboratorieinstrument och förbrukningsvaror sedan 1975. Dotterbolaget Cybergene är pionjärer inom genetisk fosterdiagnostik sedan 2004.