AlphaHelix dotterbolag Techtum Lab gör pilotstudie tillsammans med Diagonal Bio AB

Techtum Lab ska stödja Diagonal Bio med utförande av en studie för identifiering av genetiska markörer för herpesvirus typ 1 och 4 samt influensavirus, för hästar, och kommer att utföras i ett veterinärlaboratorium i Stockholmsområdet.

Syftet med studien är att utvärdera LAMPlifys™ prestanda under realistiska fältförhållanden. Den nuvarande metodiken på marknaden för att detektera genetiska markörer för hästvirus bygger på PCR-baserade metoder och innebär komplicerad logistik och provförberedelser i centrala laboratorier. Detta innebär en kostsam, långsam och komplicerad process.

Ett framgångsrikt resultat av studien kommer att understryka potentialen hos Diagonal Bios teknologi och målsättningen är att studien ska vara startpunkten för ett långsiktigt kommersiellt samarbete där Techtum Lab blir distributör av systemet.

Joakim Grånemo

joakim.granemo@alphahelix.com

AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (publ) utvecklar inom dotterbolaget AlphaHelix Technologies AB instrument för snabba DNA-analyser. Dotterbolaget Techtum Lab  AB är en etablerad distributör av laboratorieinstrument och förbrukningsvaror sedan 1975. Dotterbolaget Cybergene är pionjärer inom genetisk fosterdiagnostik sedan 2004.