AlphaHelix säljer BugScreener™ till Finland

Som tidigare meddelats har ett stort diagnostiklaboratorium i Finland genomfört en del tester av BugScreener™. Kunden blev mycket nöjd med resultaten och nu är affären slutgiltigt i hamn; installationen är klar och leveranserna har kommit igång.

Projektet, som drivits av dotterbolaget Techtum Lab, har dragit ut på tiden eftersom affären hamnade mitt i utvecklingen av BugScreener™. Kunden har också varit en aktiv part i arbetet med det nya protokollet.

”Vi är glada att se att BugScreener™ är konkurrenskraftigt; också när vi går via en utländsk distributör. För slutkunden verkar BugScreener™ ändå vara det klart bästa alternativet. Det underlättar vårt försäljningsarbete i Europa framöver.” säger VD Mattias Molin i en kommentar.

Avtalet sträcker sig över tre år initialt och förväntas ge cirka 2,5 MSEK i årlig intäkt. Kunden kommer att köra minst 100.000 MRSA-tester årligen genom BugScreener™. AlphaHelix äger maskinutrustningen i systemet och kunden betalar per prov. Installationen omfattar bland annat två Rob™ och automation från Hamilton Robotics.

”Det här en riktigt rolig affär där vi tillsammans med kunden fått fram en förbättring som vi kan erbjuda både nya och gamla kunder. Vi gör det billigare och enklare för kunden; så vi kan ta ut en högre marginal..” tillägger en nöjd Håkan Evefors, VD för Techtum Lab.

Håkan Evefors

evefors@techtum.se