AlphaHelix tecknar exklusivt distributionsavtal med Genapsys för Norden

Genapsys Sequencer är ett NGS instrument (Next Generation Sequencing) som bygger på en helt ny teknologi. Detektion av inkorporerade baser är elektronisk via ett CMOS chip (Complementary Metal Oxide Semiconductor) där skillnaden i ledningsförmåga mäts för varje ny bas. Teknologin innebär att Genapsys kan erbjuda lägre instrument- och användarkostnad än konkurrerande NGS instrument.

NGS är en marknad som Fortune tror skall växa med över 20% per år de närmaste fem åren. Teknologin gör det möjligt att identifiera i vilken ordning de baser/ byggstenarna som bildar DNA  sitter. Den snabbast växande tillämpningen är inom klinisk diagnostik för identifiering av virus och bakterier, genetiska förändringar samt hur en patient svarar på medicinering vid t ex cancerbehandling.

” Genapsys är ett ungt bolag med ett mycket intressant instrument som konkurrerar med betydligt dyrare system. Precision och hastighet för analys är i paritet med de bästa på marknaden. Potentialen är god, huvudaktören inom NGS omsatte >200 MSEK under 2018 bara i Sverige. Genapsys passar väl in i dotterbolaget Techtums nya strategi att distribuera instrument med en högre investeringskostnad kopplat till betydande förbrukningsförsäljning. NGS är inget nytt område för oss då vi har marknadsfört produkter inom området med bra resultat tidigare.” säger Mikael Havsjö, marknadsansvarig för Techtum. ”Vi har samtidigt säkrat exklusiv distribution i Norge för vår snabbast växande agentur, PCRBiosystems, vilka lanserar ett NGS kit i dagarna.”

Denna information är sådan information som AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11:e mars, 2020.

Kontaktperson:

Mikael Havsjö 0707 881 208