Artur Aira tar över klubban som styrelseordförande i AlphaHelix Molecular Diagnostics

Med lång erfarenhet från ledande roller i flera Life Science bolag med lyckade nationella och internationella tillväxtresor bakom sig tar Artur Aira över som styrelseordförande. Detta tillför bolaget en viktig kompetens för att realisera visionen om att öppna upp marknaden för nya innovativa diagnostiska lösningar.

Styrelsen kan idag meddela att Artur Aira, styrelseledamot i bolaget, har accepterat uppdraget som styrelseordförande, en viktig nyckelförändring i bolagets pågående förändringsarbete med syfte att positionera sig för framtida tillväxt. Artur har lång erfarenhet från ledande roller i flera Life Science bolag med lyckade nationella och internationella tillväxtresor bakom sig så som BICO, Addllife, Abigo Medical, Addtech, bioMerieux, samt gedigen erfarenhet av styrelsearbete. Specifikt kommer hans erfarenhet av ledarskap, M&A och diagnostik gagna bolaget framåt där det finns spännande möjligheter i nuvarande marknadsklimat.

”AlphaHelix är ett Life Science bolag med rätt förutsättningar för att kunna fortsätta sin resa. Bolaget behöver en kritisk massa för att accelerera sin tillväxt, därför ser jag positiva möjligheter och potential att genom organisk tillväxt kombinerad med eventuella partnerskap eller förvärv är en bra väg framåt. Som alltid, det som gör skillnaden i ett bolag är dess medarbetare och kompetens vilket är en förutsättning för den utveckling som jag ser att Alphahelix har.” – Artur Aira

”Det arbete som nu pågår i bolaget är med fokus att positionera organisationen och produktportföljen för framtida tillväxt. Arturs erfarenhet som ledare inom växande diagnostikbolag är en viktig nyckelkompetens och jag är övertygad om att hans ökande engagemang kommer vara bolaget och dess ägare till stor nytta.” – Joakim Grånemo, VD

Vår vision är att öppna upp marknaden för nya innovativa diagnostiska lösningar. Vi ska agera bryggan som knyter samman ledande företag och produkter med sina slutkunder. Genom vår integrerade affär för tillverkning och distribution ska vi vara en attraktiv partner för att utveckla, tillverka och distribuera innovativ diagnostik. Det etablerade distributionsnätverket ska fortsatt utvecklas för att stärka våra försäljningskanaler med en global närvaro.

Kommentar från huvudägarna:

Vi har haft som intention att knyta Artur tätare till koncernen sedan vi gjorde en riktad försäljning av aktier under 2019. Det är främst hans långa erfarenhet och kontaktnät inom diagnostik som tilltalar oss och vi är därför mycket positiva till att Artur övertar rollen som styrelseordförande, säger Mikael Havsjö från huvudägaren Labkompaniet.

Joakim Grånemo
joakim.granemo@alphahelix.com

Artur Aira
artur.aira@alphahelix.com

AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (publ) utvecklar inom dotterbolaget AlphaHelix Technologies AB instrument för snabba DNA-analyser. Dotterbolaget Techtum Lab  AB är en etablerad distributör av laboratorieinstrument och förbrukningsvaror sedan 1975. Dotterbolaget Cybergene är pionjärer inom genetisk fosterdiagnostik sedan 2004.