Ny styrelse vald på Xdins bolagsstämma

Report this content

Ny styrelse vald på Xdins bolagsstämma På bolagsstämma den 24 oktober 2001 valdes Ove Ståhl, Peter Lundin, Sven Eckerstein, Lars Elmberg och Michael Hallén till nya styrelseledamöter i XDIN AB (publ). På Xdin AB's bolagsstämma i Göteborg den 24 oktober valdes Ove Ståhl, Peter Lundin, Sven Eckerstein, Lars Elmberg och Michael Hallén in i bolagets styrelse. Omvald till ordinarie styrelseledamot blev Klaus Gottwald. På konstituerande styrelsemöte efter den ordinarie bolagsstämman valdes Ove Ståhl till styrelsens ordförande. Kort om Xdins styrelseledamöter Klaus Gottwald, 50 år, Stockholm. Klaus arbetar i dag som egen konsult med frågor inom affärs- och organisationsutveckling. Han har också arbetat som "inhyrd" VD för några mindre konsultföretag. Klaus har en bakgrund bl. a. som IT chef på Svenska Philips och konsultchef på Origin C&P Sverige AB. Från 1995 var han som VD ansvarig för uppstart och utveckling av MAS Svenska AB, ett dotterbolag till IBM Svenska AB. MAS verksamhet var (MAS är i dag en avdelning inom IBM) försäljning och implementering av affärssystem från SAP, Baan och Mapics. Klaus har sedan augusti 2000 varit ledamot i Xdins styrelse. Lars Elmberg, 51 år , Svängsta. Lars är till ursprunget från Göteborg och utexaminerad från Chalmers 1973. Han har därefter arbetat inom olika funktioner på Philips och Electrolux. Lars är sedan ett antal år VD för EC-gruppen, ett konsult och utbildningsföretag med huvudkontor i Svängsta. Han är också styrelseledamot i såväl detta bolag som ytterligare några bolag. Lars har följt Xdins utveckling från starten och är också delägare i bolaget såväl privat som genom EC-gruppen. Michael Hallén, 37 år, Göteborg. Michael har examen från Teknisk Fysik på Chalmers och arbetade som projektledare på Cap Gemini innan han började på IFS med att leda större kunduppdrag. Sedan 1997 är Michael VD för IFS Research & Development, en global organisation om 700 anställda som ansvarar för bolagets R&D, produkter och allianser. Vidare är han vice verkställande direktör i IFS koncernen och har i den rollen aktivt arbetat med koncernens internationella expansion. Michael sitter som styrelseledamot i Parabell AB och Adrian AB. Ove Ståhl, 50 år, Jönköping. Ove som är teknisk fysiker från Chalmers har i dag ett eget konsultbolag och arbetar bl.a. som styrelseproffs och har en lång erfarenhet från ledande befattningar i Sverige och utomlands. Han har jobbat som distriktchef och marknadschef i Sverige och Europa för Digital Equipment (numera Compaq). Ove har även varit VD för Combitech Network AB och CSC Sverige AB under flera år. Hans senaste uppdrag har varit som "inhyrd VD" för ett par mindre företag. Ove är i dag knuten till Bure Equity AB för att hjälpa till i styrelseuppdrag. Ove är styrelseordförande för Pilotfish Networks AB. Peter Lundin, 42 år, Göteborg. Peter arbetar som Investment Manager på Bure Equity där han ansvarar för utveckling av företag inom affärsområdet IT-Solutions. Tidigare har Peter haft olika befattningar inom ESAB koncernen där han bl. a arbetat med, produktion, affärsutveckling och etablering av säljkontor, i Asien. Peters intresse för IT och verksamhetsutveckling har alltid varit starkt. Åren innan Bure arbetade han med just dessa frågor som managementkonsult på Frontec. I dag är Peter styrelseordförande i Erda Technology AB och styrelsemedlem i Udac SYSteam AB. Sven Eckerstein, 56 år, Göteborg. Sven har arbetat inom Volvo världen sedan han utexaminerades från Chalmers 1971. De första elva åren tillbringade han på Volvo LV och Volvo Energy innan han kom till Volvo PV 1982. Inom PV har han haft olika chefspositioner såsom chef för: 240- bolaget, Transmission och Produktutveckling & Komponenter. Sedan 1997 är han ansvarig för Human Resources, samt vice verkställande direktör i Volvo PV och medlem av dess ledningsgrupp. Sven sitter som styrelseledamot i följande bolag: Hertz, Internationella Skolan, Göteborgs Tekniska Gymnasium, Chalmers I-sektion, Handelshögskolans Råd, Norra Älvstranden samt Volvo Cars North America. Om Xdin Xdin är en koncern med tekniska IT-konsulter som med kreativitet utvecklar produkter och processer för nytänkande företag och organisationer. Vi väcker lusten och förmågan till förändring och utveckling genom att tillhandahålla tjänster, utbildning och skapande verktyg. Xdin bedriver verksamhet i Göteborg (HQ), Alingsås, Lidköping, Stockholm, Malmö, Virginia Beach, Greensboro och Detroit. Vi är i dag ca. 220 medarbetare. För ytterligare information kontakta: Hans Norén VD XDIN AB Tel: 0736-88 12 01 Mer information om Xdin finns på bolagets hemsida: xdin.com Bolagets adress XDIN AB (publ) Gustaf Werners Gata 12 SE-421 32 Västra Frölunda Tel: 031-725 1000 Fax: 031-725 1099 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/25/20011024BIT01530/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/25/20011024BIT01530/bit0001.pdf