Snabbväxande konsultbolag kommer till Umeå

Idag öppnar konsultbolaget Xdin kontor i Umeå som ett led i företagets expansionresa mot norra Sverige. Xdin är ett av Sveriges mest snabbväxande företag inom branschen för teknik- och it-tjänster med bolag som Volvo, BAE-systems och Komatsu Forest på kundlistan.

- Det känns jätteroligt och spännande att äntligen kunna öppna dörrarna till Umeå-kontoret, vilket innebär att vi kommer närmre många av våra kunder i regionen. Sedan är det också på ett rent personligt plan roligt för mig som är hemvändare, säger Johan Grankvist, Technical Unit Manager, Xdin Umeå.

Xdin är Sverigeledande på teknik-och IT-tjänster inom främst energi, telekom, verkstads- och fordonsindustrin. De senaste tre åren har bolaget årligen vuxit med över 30 procent, en tillväxt som hållt i sig även i lågkonjunktur och i nuläget har man kontor på 6 orter i Sverige. I norra Sverige har man redan flertalet konsulter på plats, bland annat i Örnsköldsvik, och när man nu öppnar kontor i Umeå sker det som ett led i en långsiktig expansionsplan med sikte mot en djupare regional etablering i norra Sverige.

- Umeå är en stad som satsar kraftigt på stadens tillväxt och utveckling, något som vi vill bidra till och också ta del av. Vår kontorsöppning kommer att innebära arbetstillfällen för projektledare, systemvetare och ingenjörer som redan befinner sig i regionen, men vi hoppas också kunna locka fler hemvändare tillbaka till trakterna, säger Johan Grankvist, Technical Unit Manager, Xdin Umeå.

Förra året rekryterade Xdin 250 nya medarbetare, något som till stor del förklaras av en lyckad affärsmodell som syftar till att kunna erbjuda de mest engagerade teknik- och IT-konsulterna.

Närheten till Umeå Universitet och möjligheten att hitta nya talanger ser Xdin som ännu ett plus med etableringen. Inom ett år räknar man med att ha rekryterat minst ett 20-tal medarbetare till Umeå-kontoret, som ligger på Norra Obbolavägen 119.

För mer information, kontakta:
Johan Grankvist, Technical Unit Manager, Xdin Umeå
johan.grankvist@xdin.com

Om Xdin
Genom Sveriges mest engagerade teknik- och IT-konsulter utvecklar och levererar Xdin kompetens för världsledande företag. Kunderna finns främst inom Energy, Telecom, Industry och Automotive. Xdin är ett av Sveriges snabbast växande konsultbolag med 1200 medarbetare. Xdin ingår i Alten Group, Europas ledande teknik- och IT-konsultbolag med 16 000 anställda i 16 länder.

Taggar: