XDIN AB och Tadco Automotive AB bildar XDIN Automotive Systems

XDIN AB och Tadco Automotive AB bildar XDIN Automotive Systems XDIN AB (publ) har per 1 juli 2000 förvärvat samtliga aktier i Tadco Automotive AB i utbyte mot XDIN aktier. Tadco erbjuder systemkunskap och erfarenhet inom fordonselektronik och programmering samt utveckling av snabba prototyper och produkter för utvecklingsprocessen. Tadco har idag 11 anställda och omsatte under 98/99 6,5 Mkr. Läs mer om Tadco på www.tadco.se - XDIN och Tadco har under flera år haft olika former av samarbeten och nu funnit en lösning som känns riktigt bra, säger Tor Anderson, VD på Tadco. Vi får en större kundbas och affären innebär att vi kan koncentrera oss på att expandera vår kärnverksamheten såväl i Sverige som internationellt, vilket mottagits mycket väl av våra kunder, fortsätter Tor. - I fortsättningen kommer Tadco Automotive AB att kunna utöka satsningarna på produktutveckling för fordonsindustrin genom att använda XDIN Systems totala resurser. Tadco utvecklar och marknadsför idag och framgent egna produkter som CAN-diagnosverktyg, fordonsdatorer och fordonsdisplayer, säger Tor vidare. Under affärsområdet XDIN Systems skapas nu en ny avdelning, XDIN Automotive Systems. XDIN förstärker genom denna affär sin verksamhet och framtida utveckling för detta affärsområde. - Tadcos och XDINs sammanlagda kunskap inom fordonselektronik, inbyggda system, databasteknik och Internet ger en bredd som gör att vi nu har möjlighet att utveckla framtidens komplexa elektroniksystem för fordonsbranschen. Inom kort startar vi dessutom vårt andra USA kontor i Detroit, säger Kjell Asserlind, VD XDIN Systems AB. - Verksamheten för XDIN Automotive Systems kommer bedrivas på en global marknad med Sverige, USA och Tyskland som huvudarena, samt även Frankrike, Portugal och Brasilien som tänkbara marknader, fortsätter Kjell. - XDIN Automotive Systems mål är att vara 20-25 personer inom ett år och med en USA etablering möjliggöra arbetet med parallella utvecklingsteam, säger Tor Anderson. Förvärvet kommer innebära ett positivt tillskott till XDINs resultat och omsättning under år 2000. XDIN AB är ett konsultföretag verksamt inom Teknisk IT. Bolaget utvecklar produkter och processer för dess kunder så att de uppnår sina mål. Idag bedrivs verksamheten från tre affärsområden: Systems, Simulations och Solutions. Bolaget har fyra kontor i Sverige: Göteborg, Stockholm, Lidköping och Svängsta, samt ett i Virginia Beach, USA. Antalet medarbetare uppgår idag till 190 st. För ytterligare information om XDIN vänligen besök oss på - www.xdin.com För ytterligare information vänligen kontakta: Kjell Asserlind, Verkställande direktör XDIN Systems AB, 031-725 1090 Mikael Sievers, Marknadschef XDIN AB, 031-725 1056 Tor Anderson, Verkställande direktör Tadco Automotive AB, 031- 92 36 64 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/21/20000721BIT00240/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/21/20000721BIT00240/bit0002.pdf