Althén Pérez & Co och Keops A/S förvärvar Malmstaden AB från Tornet

Report this content

Althén Pérez & Co och Keops A/S förvärvar Malmstaden AB från Tornet Althén Pérez & Co har tillsammans med Keops A/S förvärvat bolaget Malmstaden AB av Tornet. Förvärvet har gjorts via det gemensamt ägda dotterbolaget Keoterra AB. I förvärvet ingår 87 fastigheter i Linköping och Norrköping med en uthyrbar yta om cirka 430 000 kvm. Drygt 50 % av ytan är kommersiella lokaler med främst lager/industri- och kontorslokaler. I beståndet ingår även bostadsfastigheter i bland annat Duvkullen och T1-området i Linköping och områdena Hageby och Villbergen/Ektorp i Norrköping. Förvärvspriset är 2 770 miljoner kronor inklusive omkostnader. Förvärvet finansieras delvis genom utställande av fastighetsobligationer som noteras på Köpenhamns fondbörs. Fastighetsobligationerna har en löptid om 6-10 år och en effektiv ränta på mellan 8 och 10 procent. För ytterligare information, kontakta: Per Johansson Perrault, VD Althén Pérez & Co, 08-410 333 90 Ole Vagner, styrelseordförande Keops A/S, +45-33 41 00 00 Althén Pérez & Co är ett svenskt asset management bolag som förvaltar fastigheter för cirka 650 Mkr. Det största förvaltade bolaget är Volterra AB, med samma ägare som Althén Perez & Co. Fastigheterna är främst kontors-, lager- och lättindustrifastigheter i bland annat Stockholm, Eskilstuna, Uddevalla och Falun. Bolaget ägs av Tomas Althén, Christian Pérez och bolagets VD Per Johansson Perrault. För mer information, se www.apco.se. Keops A/S arbetar med utveckling, finansiering, förmedling och förvaltning av danska och utländska fastigheter. I Sverige äger Keops fastighetsaktiebolagat PBA med bostads-fastigheter till ett värde om cirka 1 Mdr i Karlskrona, Malmö och Kalmar. Keops omsatte år 2002/2003 cirka 1 Mdr DKK och förvaltade fastigheter till ett värde överstigande 8 Mdr DKK. Keops är noterat på Köpenhamns fondbörs. För mer information, se www.keops.dk. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/17/20040917BIT20220/wkr0001.pdf