Althén Pérez & Co säljer 50% av Malmstaden till Keops

Report this content

I september 2004 förvärvade Althén Pérez & Co AB och Keops EjendomsHolding A/S tillsammans Malmstaden AB för 2,77 Mdr inklusive omkostnader. Althén Pérez & Co AB har nu avtalat med Keops om förvärv av Althén Pérez & Co’s samtliga aktier. Försäljningen medför en vinst på 192 Mkr. I Malmstadens fastighetsbestånd ingår fastigheter med en uthyrbar yta om cirka 430 000 kvm. Drygt 50 % av ytan är kommersiella lokaler med främst lager/industri- och kontorslokaler. I beståndet ingår även bostadsfastigheter i bland annat Duvkullen och T1-området i Linköping och områdena Hageby och Villbergen/Ektorp i Norrköping. Köpeskillingen baseras på ett underliggande fastighetsvärde om 3,2 Mdr och är villkorat av finansiering. Keops kommer att vidaresälja 25% av aktierna i Malmstaden till sina kunder och blir därmed ägare till 75% av bolaget. För ytterligare information, kontakta: Per Johansson Perrault, VD Althén Pérez & Co, 08-410 333 90 Tomas Althén, styrelsens ordförande, 0708-15 16 15