Dagens Industris artikel 990609

Report this content

Vi hänvisar till Dagens Industris artikel 1999.06.09 - "Althin Medical stämda i USA". Vi hänvisar också till vår pressrelease daterad 1999-05-03, vilken bifogas detta meddelande. Ingen förändring har skett i sakläget sedan vår förra pressrelease. Det har ej konstaterats fel i vare sig produkter eller handhavande. Ingen konstaterad smittoöverföring eller sjukdom har påvisats. Produktansvaret ligger på tillverkaren av produkterna och inte på Althin Medical såsom distributör av dialysslangar. Skulle vi ändå mot förmodan bli föremål för skadeståndsprövning är vi enligt vår bedömning fullgott försäkrade. Till dags datum har ingen stämning kommit oss tillhanda varför vi ej kan lämna några kommentarer. Det bör påpekas att Nipro, leverantör av dialysslangar, frivilligt och omedel- bart när frågan togs upp första gången, återkallade samtliga levererade och oanvända blodslangar. "Det viktigaste för oss är att ingen patient kommer till skada. Vi samarbetar aktivt med de amerikanska myndigheterna, vår japanska tillverkare, Nipro, samt med St Mary´s sjukhus." säger Anders Althin, koncernchef för Althin Medical AB. 1999-06-09 ALTHIN MEDICAL AB I Amerikanska media har förekommit uppgifter om att St Mary´s sjukhus i Tuscon, Arizona informerat om vissa risker till smittoöverföring på några av sjukhusets dialysmaskiner under perioden 4 januari till 25 mars 1999. Vid behandlingarna har använts dialysmaskiner som inte är tillverkade av Althin Medical, och dialysslangar tillverkade av japanska Nipro som distribueras i USA av Althin Medical´s amerikanska dotterbolag. Hittills har inget fall av smittoöverföring konstaterats och sjukhuset och dess experter bedömer risken för smittoöverföring som mycket låg. Althin Medical´s amerikanska dotterbolag tillsammans med den japanska tillverkaren samarbetar med St Mary´s sjukhus, FDA och andra amerikanska institutioner för att utreda inträffade händelser. Orsakerna till händelsen kan vara mångfaldiga. Det amerikanska sättet att dialysera med korta tider och höga blodflöden kräver mer handhavande och övervakning, oberoende av vilka dialysprodukter som används, än de långsammare och längre dialysbehandlingar som bedrivs utanför USA. I Sverige och övriga Europa distribuerar Althin Medical slangar tillverkade i Europa. Ronneby 1999-05-03 För ytterligare information vänligen kontakta Otto Svensson på 0457-75947 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/06/09/19990609BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/06/09/19990609BIT00220/bit0002.pdf