Det första godkännandet av FDA på Ronnebytillverkade dialysatorer

Report this content

Althin Medical AB har fått det första godkännandet av FDA på Ronnebytillverkade dialysatorer Som en följd av beslutet att koncentrera all dialysatortillverkning till Ronneby har Althin Medical AB sökt registreringsgodkännande från amerikanska övervakningsmyndigheten FDA för sex Ronnebytillverkade dialysatorer för försäljning i USA. FDA har nu lämnat godkännande [510 (k)] för två av dessa sex dialysatorer, nämligen A-15 och A-18. Dessa produkter svarar för 2/3 av dialysatorförsäljningen i Europa. Tillsammans med tidigare godkännande av bikarbonatpatronerna Altracart II har Althin Medical AB nu fyra produkter vilka omedelbart kan säljas på den amerikanska marknaden. För kvarvarande fyra dialysatorer beräknas godkännande erhållas i slutet av innevarande år. Dialysatorflytten från Miami till Ronneby fortskrider planenligt och beräknas vara fullt genomförd i november. Althin Medical AB (publ.) 1999-09-29 Althin Medical AB är en internationell, medicinteknisk koncern med huvudverksamhet inom området hemodialys. Försäljningen av koncernens produkter sker genom en världsomspännande organisation som täcker ett 70-tal länder via 13 egna bolag och 50-talet distributörer. För ytterligare information vänligen kontakta Otto Svensson, Divisionschef Dialysatorer/Altracart, på 0457-759 47 eller 0708-759 479 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/29/19990929BIT00270/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/29/19990929BIT00270/bit0002.pdf