Althin Medical koncentrerar sin produktion

Report this content

Althin Medical koncentrerar sin produktion Ronneby @ Styrelsen i Althin Medical AB har beslutat att som ett led i att förbättra företagets lönsamhet, koncentrera produktionen av de olika produktlinjerna i sina två tillverkningsenheter i Ronneby och Miami Lakes, FL, USA. Effekten av detta beslut innebär en minskning med ca. 120 personer inom Althin koncernen vid årets slut. Huvuddelen av denna personalreduktion berör s.k. visstidsanställda. Fabriken i Miami Lakes kommer fortsatt att vara ansvarig för såväl membrantillverkningen som utvecklingen av polysulphone membranet. Vidare kommer utvecklingen och tillverkningen av dialysmaskiner att koncentreras till fabriken i Miami Lakes. Den nya och moderna tillverkningsanläggningen i Ronneby kommer att koncentrera sin produktion till dialysatorer och Altracart patroner. "Strategin är att koncentrera produktionen till den tillverkningsenhet som har de bästa förutsättningarna för varje enskild produktlinje. Därför kommer produktionen av dialysmaskinerna att flyttas till Miami Lakes där vi har vår F&U-avdelning för dialysmaskiner, samt närhet till våra leverantörer. Vidare kommer dialysatortillverkningen att koncentreras till Ronneby där vi har den modernaste anläggningen för dialysatortillverkning, samt en högre produktivitet och ett modernare produktprogram. Andra positiva effekter av att flytta dialysatortillverkning till Ronneby är att det frigör kapacitet för polysulphone membranutvecklingen och produktionen i Miami Lakes. Althin Medical's F&U-avdelning för membranteknik ligger i Miami Lakes", säger Althin Medical's Koncernchef Anders Althin. MBL-förhandlingarna har påbörjats. För mer information v.g. kontakta Anders Althin VD Althin Medical AB eller Otto Svensson, VD Althin Medical Europa på 0457-759 00. Mobil Anders Althin 070-937 02 53 Mobil Otto Svensson 070-875 94 79 Ronneby den 8 September 1998 Althin Medical AB Anders Althin Verkställande Direktör