ALTIA INLEDER TILLVERKNING AV BRÄNSLEETANOL

Report this content

Det finska alkoholdryckesföretaget Altia Corporation har beslutat att utvidga sin fabrik i Koskenkorva för att börja tillverka bränsleetanol som används som råvara i tillverkning av biobränsle. Altia har tecknat ett långfristigt leveransavtal för försäljning av bränsleetanolet med oljebolaget Neste Oil. Företaget A-Rehu kommer att ansvara för att det djurfoder som uppstår i produktionen levereras till lantbruken.

I Koskenkorva byggs en bränsleetanolfabrik med kapacitet att producera 76 miljoner liter etanol per år. Investeringens storlek är 50 miljoner euro. Investeringen för med sig synergifördelar både för fabriken i Koskenkorva och för Altias övriga affärsverksamhet. Marknaderna för bränsleetanol i Finland är lönsamma och investeringsstöd har inte ansökts för projektet. Det etanol som Altia tillverkar tillför marknaderna ett betydande inhemskt alternativ. Neste Oil köper bränsleetanolet som tillverkas i Koskenkorva och använder det som råvara i tillverkningen av biobränsle. Det djurfoder som uppkommer i produktionen av bränsleetanolet måste kunna placeras på de finländska marknaderna. Det finska livsmedelsföretaget Atrias dotterbolag A-Rehu ansvarar för att fodret som produceras i samband med tillverkningen levereras till lantbruken. För närvarande undersöks projektets miljöpåverkan och uppskattningen färdigställs före årsskiftet. Byggnadsarbetet inleds i början av år 2007 och enligt planerna inleds produktionen efter halvårsskiftet 2008. Investeringen i fabriken i Koskenkorva innebär att antalet arbetstillfällen stiger till totalt 150 och den indirekta sysselsättningsskapande effekten är cirka 400 nya arbetstillfällen. Genom anskaffningen av korn för produktionen och försäljningen av det djurfoder som uppstår i processen påverkar fabriken uppskattningsvis 10 000 finländska lantbruk. Den årliga råvaruförbrukningen av korn i fabriken förväntas öka med 230 miljoner kilo till en förbrukning på totalt 400 miljoner kilo. Förbrukningen motsvarar cirka en fjärdedel av den årliga kornskörden i Finland. Grunden för Altias råvarutillgång är den redan nu omfattande kontraktsodlingen av korn. För vidare information: Leena Saarinen CEO Altia Corporation Telefon +358 9 133 2258 leena.saarinen@altiacorporation.com