Vin i pet-flaskor gör sommarlivet lättare

Report this content

År 2010 kom den storsäljande vinserien Chill Out på pet-flaska och förra året passerade försäljningen en halv miljon liter. Den smidiga flaskan har för många en given plats på sommarens båtutflykter, campingsemestrar och picknickar. Det är en smart förpackning som är lätt att bära, tar liten plats och inte går sönder. Dessutom är den lätt att återvinna.

Systembolaget satsar stort på miljövänliga förpackningar för att uppnå sina miljömål och vid sidan av lättviktsglas är pet-flaskor något som kommer allt mer på butikshyllorna. Svenskarna, som snabbt har blivit storkonsumenter av bag-in-box, har nu ytterligare en smart förpackning att tillgå.

Lätt att bära och packa

Vin på pet-flaska är inte bara miljösmart och lätt att återvinna. Förpackningen är också praktisk eftersom den är lätt att bära och enkel att hantera. En pet-flaska väger endast en tiondel så mycket som en vanlig glasflaska vilket är en stor fördel för alla som ska bära med sig flaskor till sommarstugor och campingplatser. Flaskorna tar mindre plats än traditionella glasflaskor så de packas smidigt in i till exempel båtkölen, campingkylen eller ner i picknickkorgen. Dessutom riskeras inget glaskross. Tack vare den tunna plasten går det också snabbt att kyla en pet-flaska vitt vin till sommarlunchen eller fördrinken på bryggan.

– Nu finns tre röda och en vit Chill Out på pet-flaska och det gör det lätt att hitta ett passande vin till all typ av sommarmat såsom nygrillad hamburgare, en fräsch sallad med chèvre eller grillad lax, säger Carin Widoff, produktchef på Altia Sweden.

Från amfora till pet-flaska

Genom historien har vin förvarats i påsar gjorda av djurhudar, i amforor av terrakotta, i träfat och förstås i glasflaskor med olika färg och form. Vin i pet-flaska är en naturlig utveckling för ett företag som vill vara klimatsmart och ge konsumenterna praktiska lösningar.

– Vi letar hela tiden efter förpackningar som gör livet lättare för våra konsumenter och vi ser att pet-flaskan är här för att stanna. Förutom att den är lätt att bära och packa går den att panta i närmaste matbutik, säger Carin Widoff.

Chill Out är Sveriges största vinserie och finns som rött, vitt, rosé, mousserande och alkoholfritt från ett flertal länder. Förra året såldes nära 5 miljoner liter Chill Out på Systembolaget, varav en halv miljon liter på pet-flaska.

Chill Out på pet-flaska på Systembolaget:

Chill Out Expedition (rött), artikelnummer 2052. Pris: 63 SEK

Chill Out Expedition Chardonnay (vitt), artikelnummer 22280. Pris: 63 SEK

Chill Out Mountains Malbec (rött), artikelnummer 6146. Pris: 69 SEK

Chill Out Lakes Shiraz (rött), artikelnummer 22826. Pris: 63 SEK

För mer information kontakta gärna:

Carin Widoff, produktchef Altia Sweden, 0708 76 18 26, carin.widoff@altiacorporation.com
Elin West, Vår pr-byrå, 0733 50 26 25,
elin.west@varprbyra.se

För pressbilder kontakta gärna:

Tove Wredler Wennström, kommunikationschef Altia Sweden, 070 289 08 42, tove.wredler@altiacorporation.com

Taggar: