Snapsnyckeln – hjälper dig att välja rätt snaps till julmaten

Om man äter sushi på julafton vad ska man då välja för snaps och kan man verkligen dricka O.P. Anderson till chokladbiten? Snapsen är vår starkaste dryckestradition men många är osäkra på vilken snaps som passar bäst till favoriterna på julbordet. Lagom till julbordssäsongen lanserar Altia Sweden Snapsnyckeln – en applikation som ger snapsrekommendationer till julmaten.

Julen är en av våra mest självklara snapshögtider men när vi väljer snaps till maten är vi ofta inte lika kräsna som när vi väljer vin. För att göra det roligt att utforska olika kombinationer av snaps och mat lanserar Altia Sweden Snapsnyckeln. Applikationen som både kommer att finnas på Facebook och på snapsnyckeln.se, ger skräddarsydda snapsrekommendationer till julmaten och är framtagen av Jonas Odland, Kryddmästare på Altia tillsammans med Fredrik Eriksson, snapsälskare och krögare på Långbro Värdshus.

– Snapsen är en utmärkt smakförhöjare till olika typer av mat och precis som med vin så passar olika smaker olika bra tillsammans. Snapsen tillhör en unik svensk brännvinstradition som hela tiden utvecklas. Det är roligt att se hur den yngre generationen kockar serverar snapsen på innovativa krogar, vid nya tillfällen och i nya smakkombinationer. Med Snapsnyckeln är det enkelt för alla att utforska olika smakkombinationer och hitta sina egna snapsfavoriter, säger Fredrik Eriksson, Långbro Värdshus.

Snapsnyckeln lanseras idag på Altia Swedens Facebooksida O.P. Anderson & Vänner, ett forum med inspiration för mat- och snapsälskare. Där finns även information om alla snapsar i Altias produktportfölj samt årets nyheter. Altia Sweden har snapsar som bland andra O.P. Anderson, Bäska Droppar och Hallands Fläder i sin produktportfölj och i november lanserades julens nyheter Reimersholms Julsnaps 2010 och O.P. Anderson Cognac Cask.

– Det är fantastiskt kul att se vilket engagemang som finns för snapsen på Facebook och med snapsnyckeln vill vi inspirera till att prova fler snaps- och matkombinationer, Servera gärna snapsar i mindre glas (2 cl) så blir inte alkoholhalten så hög. Snapsnyckeln lanseras till jul för att underlätta att välja rätt snaps till julbordet, men tanken är att den ska få leva kvar till årets andra självklara snapshögtider, säger Petra Strandberg, Business Manager Altia Sweden AB.

Testa Snapsnyckeln och få tips om vilken snaps som passar till dina julbordsfavoriter:

Besök O.P. Anderson & Vänner på Facebook:

För mer information vänligen kontakta:

Petra Strandberg, Business Manager, Altia Sweden AB, tel: 0708-16 11 30, e-post: petra.strandberg@altiacorporation.com

Filip Göransson, Jung, tel: 0735-33 97 95, e-post: filip.goransson@jungrelations.com

Taggar: