Umeåbolaget satsar på ingenjörsstudenter

Report this content

Just nu gör sig tusentals studenter redo för examen från Umeå universitet. För konsultbolaget Altio är det en chans att fånga upp unga talanger som annars sökt sig söderut efter avslutade studier. I höst tar sju nyutexaminerade maskiningenjörer plats på kontoret i Umeå.

– Om vi vill behålla arbetskraften i norr måste vi skapa möjligheter för nyutexaminerade att komma ut i arbetslivet direkt efter utbildning. Vi på Altio vill bidra och ta vara på nya förmågor – här kan vi ge dem en trygg och bra start i arbetslivet, säger Kristin Eriksson, regionchef på Altio i Umeå.

I höst kliver sju nyutexaminerade ingenjörsstudenter in som medarbetare på Umeåföretaget Altio. Företaget erbjuder kunskapsbaserade konsulttjänster inom processer, teknik och ledarskap, och har kontor i Umeå, Skellefteå och Örnsköldsvik. Studentrekryteringen är ett led i Altios långsiktiga arbete för att säkra upp kompetensförsörjningen i regionen och stärka sitt erbjudande.

– Umeå har ett universitet som lockar människor från hela världen, sen är det upp till oss i näringslivet att skapa förutsättningar för dem att stanna här efter avslutade studier. Att våga satsa på nya talanger blir avgörande för att fortsätta den fina utvecklingen i norra Sverige, säger Kristin Eriksson, regionchef på Altio i Umeå.

Talangattraktion: Sju nya studentrekryteringar

En av Altios studentrekryteringar är Johanna Näsholm som flyttade till Umeå från Sundsvall för att studera högskoleingenjörsprogrammet i maskinteknik. Hon kontaktades av Altio via LinkedIn, och efter några besök på kontoret och möten med teamet var alla överens – det var en perfekt matchning.

– Jag fick ett väldigt gott intryck av Altio, det är ett lite mindre företag som verkligen bryr sig om sina anställda och har en familjär stämning. Det är förstås lite läskigt att ge sig ut i sitt första riktiga jobb efter studierna, då känns det tryggt att komma in i ett sånt sammanhang, säger Johanna Näsholm.

Studiekamraten Ludvig Cardegren är ännu en av Altios studentrekryteringar. Han är uppvuxen i Hackås utanför Östersund, och efter militärtjänstgöring i Arvidsjaur gick flyttlasset till Umeå med siktet inställt på maskiningenjörsexamen.

– Niklas Engdahl kontaktade mig via LinkedIn och bjöd in till besök på Altio. Här fick jag träffa andra konsulter och konstruktörer, och bekanta mig med företaget. Sedan kom erbjudandet och jag nappade direkt. Jag ville gärna stanna i Umeå efter studierna, så det här blir ju en riktig drömstart, säger Ludvig Cardegren.

Samtliga studentrekryteringar är under våren i full färd med sina respektive examensarbeten, och i mitten av april bjöd Altio in gruppen till lunch på restaurang Harlequin för en välbehövlig paus.

– Vi har alla varit nya någon gång och vet hur viktigt det är att få en bra start. Det är ett fantastiskt gäng som blir ett jättefint tillskott till Altio-teamet, säger Niklas Engdahl, affärsansvarig på Altio.

För mer information, vänligen kontakta:
Niklas Engdahl
Affärsansvarig
niklas.engdahl@altio.se

Kristin Eriksson
Regionschef
kristin.eriksson@altio.se

Om Altio:
Altio är ett konsultföretag inom process, teknik och ledarskap, verksamma i norra Sverige. Huvudkontoret finns i Umeå samt platskontor i Umeå, Skellefteå och Örnsköldsvik. Här arbetar 80 konsulter med att hitta konkurrenskraftiga lösningar på komplexa problem och generera bestående resultat. Kunderna finns inom bland annat gruva, skog, verkstadsindustri, medicinsk teknik, fordonsindustrin och energisektorn. Koncernen består av bolagen Altio Sweden och dotterbolagen Altio North och Altio South.

Taggar: