Altor förvärvar Haarslev Industries från Odin Equity Partners

Altor Fund III GP Limited (”Altor”) har tecknat avtal om att förvärva majoriteten av aktierna i Haarslev Industries A/S (”Haarslev”). Säljande majoritetsägare är Odin Equity Partners. Haarslevs VD Claus Østergaard Nielsen fortsätter som delägare och ledare av bolaget.

Haarslev Industries grundades år 1973 och är ett cleantech-företag som fokuserar på tillverkning av processutrustning för bearbetning av organiska produkter från exempelvis slakterier och vattenreningsverk. Haarslevs utrustning används i en mängd olika branscher, inklusive kött-och fiskmjöl-industrin samt inom miljö- och bioenergisektorn.

Företaget sysselsätter ca. 600 anställda och har sedan Odin Equitys köp år 2006 mer än tredubblat omsättningen till ca. DKK 1,1 miljarder. Haarslev Industries har fabriker i Spanien, Brasilien, Peru och Kina samt i Hårslev på Fyn i Danmark.

Bernd Petersen, Partner på Odin, kommenterar: "Haarslev Industries är ett attraktivt företag med en spännande framtid. Sedan 2006 har Odin och ledningen i Haarslev samarbetat aktivt för att utveckla och professionalisera företaget från en mindre maskinproducent till ett globalt företag med produktion på flera kontinenter och säljbolag runt om i världen. Det har lyckats och vi är mycket stolta över det bolag som Altor nu får möjlighet att fortsätta den positiva utvecklingen tillsammans med ".

Søren Johansen, Partner på Altor Equity Partners, tillägger: "Haarslev har genom åren framgångrikt dragit fördel av sina kompetenser i en spännande industri, vilket har bidragit till att Haarslev idag har en unik ledarposition på de flesta marknaderna där bolaget verkar. Altor ser stora möjligheter till att utnyttja den starka plattformen för fortsatt tillväxt och framgång för att gynna både kunder och anställda."

Altors strategi är att investera i företag som är starkt positionerade i attraktiva marknader för fortsatt värdeskapande.

"Tillsammans med Haarslev kan Altor genom tillskott av kapital och expertis, bidra till att accelerera dess utveckling ytterligare. Altor ser fram emot att arbeta med Haarslev-teamet för att realisera företagets mål ", tillägger Søren Johansen.

Transaktionen väntas slutföras i slutet av mars 2012, efter godkännande från berörda myndigheter. Parterna önskar inte uppge köpeskillingen.

Altors rådgivare i transaktionen är William Blair & Co. , Kromann Reumert, Deloitte, BCG, Asia Base Research, COWI och AON, medan Odins rådgivare i transaktionen är SEB Enskilda, Accura, PwC och AT Kearney.

För frågor, vänligen kontakta:

Søren Johansen, Partner, Altor Equity Partners, +45 40 77 76 17

Bernd Petersen, Partner, Odin Equity Partners, +45 40 17 86 50

Bakgrund till de parter som nämns:

Om Haarslev
Haarslev Industries är ett cleantech-företag som fokuserar på tillverkning av processutrustning för bearbetning av organiska produkter från exempelvis slakterier och vattenreningsverk. Haarslevs utrustning används i en rad olika branscher, inklusive kött-och fiskmjöl-industrin samt inom miljö- och bioenergisektorn. Bolaget arbetar nära kunderna och fokuserar på kvalitet, pålitlighet och hållbarhet, och levererar såväl enskilda maskiner som kompletta anläggningar. Haarslev grundades 1973 och har sedan dess förvärvat bl.a. Sværtek (2003), Atlas-Stord (2006), Tremesa (2008) och Flo-Dry (2011), och är idag den ledande leverantören globalt inom utvalda nischer.

Altor fonderna består av “Altor 2003 Fund”, med EUR 650 miljoner i tillgängligt kapital. ”Altor Fund II”, med EUR 1 150 miljoner i tillgängligt kapital och “Altor Fund III” med EUR 2 000 miljoner i tillgängligt kapital. Altor Equity Partners är investeringsrådgivare till Altor fonderna. Altor fonderna investerar i nordiska företag med fokus på värdeskapande genom tillväxt, strategisk utveckling och operationella förbättringar och har sedan 2003 investerat i över 30 portföljbolag och fler än 35 tilläggsförvärv. Investeringarna innefattar bland annat: Aalborg Industries, Dynapac, Meyn, Piab, Byggmax, Lindorff, Dustin, Helly Hansen, Apotek Hjärtat, Carnegie och Papyrus. För ytterligare information, se www.altor.com

Om Odin
Odin Equity Partners ("Odin") är ett partnerdrivet och oberoende investmentbolag som är baserat i Danmark. Odin grundades av Esben Bay Jörgensen, Jesper Wadum Nielsen och Bernd Petersen år 2005, med fokus på majoritetsinvesteringar i små och medelstora företag med en omsättning på DKK 200 till 1,000 miljoner. Odin förvaltar för närvarande över DKK 2,5 miljarder och har under åren investerat i en rad danska och svenska tillverknings-och tjänsteföretag. Odins målsättning är att skapa långsiktigt värde i portföljbolagen genom strategiska förvärv, operationella förbättringar och en professionalisering av ledningsstrukturen. För ytterligare information, se www.odinequity.dk