Altor förvärvar Orchid Orthopedic Solutions

Altor Fund III (”Altor”) har undertecknat ett avtal om att förvärva Orchid Orthopedic Solutions (“Orchid”) av Churchill Equity (”Churchill”). Orchid är en världsledande leverantör av designtjänster och tillverkning av implantat och instrument för ortopedi- och tandvårdsmarknaderna.

Orchid är en världsledande leverantör av designtjänster och tillverkare av implantat och instrument för ortopedi- och tandvårdsmarknaderna och har långsiktiga partnerskap med de flesta ledande OEM-tillverkare av medicinskt implantat.

Orchid tillhandahåller innovativ design och utveckling, tillverkning av implantat och instrument, avancerad maskinbearbetning, plastteknik, ytbehandlingar av implantat samt förpackningstjänster.

Tack vare Orchids partnerskap med OEM-tillverkare av medicinskt implantat världen över kan företaget strömlinjeforma verksamheten enligt principerna för enstycksflöde, minimera avfallet och förenkla sina processer. Genom att knyta värdeflödet till sina kunder kan Orchid erbjuda bästa möjliga värde för hela försörjningskedjan samt förmågan att snabbt få ut högteknologiska produkter i världsklass på marknaden.

”Vi glädjer oss åt att ha Altor som ny ägare. Altor delar vår syn på företagets framtida utveckling och har de resurser, den erfarenhet och det tidsperspektiv som behövs. Orchid kommer att fortsätta med sin kundcentrerade och partnerskapsbaserade metod som minimerar kostnad och ledtid i försörjningskedjan. Detta kommer att göra det möjligt för oss att växa ifrån våra konkurrenter och få utökade uppdrag från våra kunder” Mike Miller, VD på Orchid

”Med en allt mer aktiv och allt äldre befolkning på västvärldens marknader kombinerat med ökande utgifter inom offentlig och privat hälsovård på utvecklingsmarknaderna finns mycket solida utsikter för en långsiktig tillväxt av efterfrågan på ortopediska implantat och tandimplantat. Med en ledande position i en fragmenterad leverantörsbransch är Orchid mycket välplacerat för att delta i denna tillväxt.” Claes Ekström, Partner på Altor Equity Partners AB

”Vi är mycket imponerade av Orchids prestationer och deras ledningsteam, och vi ser fram emot möjligheten att utveckla och stödja företaget i dess fortsatta växande, tillsammans med ledningen, både organiskt och via internationell expansion.” Hans Stråberg, styrelsemedlem och tidigare VD på Electrolux

”Vi är mycket nöjda över att ha hittat en dynamisk, djupt engagerad och resursstark ny ägare till Orchid. Altor, med sin internationella erfarenhet, avsevärda resurser och förmåga att ta sig an ett längre investeringsperspektiv är den perfekta ägaren för Orchid. Churchill har aktivt stöttat Orchids utveckling till företagets nuvarande position och vi är stolta att lämna över ett företag med en branschledande position och en ljus framtid”. Sameer Vijayakar, Partner på Churchill Equity

Merchant Banking, Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) (”SEB”) är enda förordnad arrangör och bookrunner för affärens bankfaciliteter. Proventus Capital Partners (“Proventus”) är enda arrangör för mezzaninfinansiering.

Vid frågor, kontakta:
Altor:Claes Ekström, Partner, Altor Equity Partners AB, +46 8 678 9100
Churchill: Sameer Vijayakar, Partner, Churchill Equity, +1 612 673 6624
Orchid: Mike Miller, VD, Orchid, +1 517 694 2300
Proventus: Daniel Sachs, VD, Proventus AB, +46 8 723 31 83
SEB: Jan Hebeler, Acquisition Finance, Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ), +46 8 763 8519

Altors fonder är riskkapitalfonder bestående av ”Altor 2003 Fund” med ett kapital om 650 miljoner euro, ”Altor Fund II” med ett kapital om 1 150 miljoner euro samt ”Altor Fund III” med ett kapital om 2 000 miljoner euro. Altor Equity Partners agerar som investeringsrådgivare åt Altors fonder. Altor investerar i nordiska bolag med fokus på värdeskapande genom tillväxtinitiativ, strategisk utveckling samt operationella förbättringar och har sedan starten 2003 investerat i över 30 plattformsinvesteringar och fler än 30 tilläggsförvärv. Bland investeringarna ingår Lindorff, AGR, SPT Group, Helly Hansen, Constructor, Sonion, Apotek Hjärtat, Carnegie, Papyrus, Wrist och Byggmax. För mer information, vänligen besök www.altor.com

Om Churchill

Churchill Equity tillhandahåller aktiekapital för en rad olika typer av mellanstora företag och har framgångsrikt investerat över 558 miljoner dollar i en varierad portfölj bestående av över 30 företag i både USA och Kanada. Aktiekapital tillhandahålls i första hand i samband med ägarförändringar, inklusive bland annat rekapitaliseringar, förvärv och utköp.