Altor förvärvar Papyrus och planerar för tillväxt

Altor har idag slutit ett avtal med Stora Enso att förvärva Papyrus. De nya ägarna planerar att växa Papyrus de närmaste åren och utveckla en Europeisk marknadsledare inom distribution av finpapper och förpackningsmaterial.

Altor annonserade idag förvärvet av Papyrus, Stora Ensos helägda pappers- och förpackningsgrossist. Med Altor som ägare kommer Papyrus att ha möjligheten att växa genom förvärv inom både nuvarande och nya marknader samt inom nya produktområden. Papyrus, med huvudkontor i Mölndal, kommer fortsättningsvis att ledas av den nuvarande ledningsgruppen.

“Efter att framgångsrikt ha byggt upp verksamheten för Papyrus under de senaste åren anser vi att det är ytterst viktigt att den här verksamheten kan fortsätta att utvecklas självständigt. I själva verket kan detta vara en drivkraft inom konsolideringen av de europeiska grossistverksamheterna. Vi tror också att med Altor som ägare kan Papyrus pådriva konsolideringsprocessen”, säger Jouko Karvinen, CEO Stora Enso.

Altor har tidigare erfarenhet av organisk och förvärvsdriven utveckling inom grossistverksamhet från sina investeringar i EuroCater, Wrist, Dustin och Byggmax.

”Vi är imponerade av Papyrus utveckling under de senaste åren. Grunden för framtida tillväxt och utveckling är väldigt stark. Altor har som mål att fortsätta utveckla Papyrus till den ledande och mest kundorienterade grossisten i Europa, vilket gynnar Papyrus kunder, personal och strategiska leverantörer”, säger Claes Ekström, delägare i Altor Equity Partners AB.

Som en del av transaktionen har Papyrus och Stora Enso ingått ett leveranskontrakt på kommersiella villkor vilket kommer att säkerställa att Stora Enso fortsätter som en av Papyrus strategiska leverantörer.

“Jag är övertygad om att Papyrus, tillsammans med våra nya ägare, kan fortsätta vår redan framgångsrika strategi att bli Europas ledande pappers- och förpackningsgrossist. Ledningen ser fram emot att tillsammans med Altor och hela Papyrus organisation arbeta för en expansion genom både organisk tillväxt och förvärv”, säger Mats Nordlander, VD Papyrus.

Transaktionen är villkorad av sedvanliga lagstadgade godkännanden.

Finansiering och rådgivare
Förvärvsfinansieringen har arrangerats av Handelsbanken i Mölndal. Pöyry Capital, Ernst & Young, Mannheimer Swartling, Aon, Golder och DTZ har varit rådgivare till Altor.

Kontaktpersoner:
Claes Ekström, Partner, Altor Equity Partners AB, Tel: +46 8 678 91 00