Altor Fund II ökar ägandet i Åkers

Åkers-koncernen är världsledande inom tillverkning av högkvalitativa gjutna och smidda valsar för stål-och aluminiumindustrin.

Altor Fund II (”Altor”) förvärvade Åkers i juli 2008. Den tidigare ägaren, STC Interfinans, behöll då en minoritetsandel.

Givet den svaga stålindustrimarknaden globalt, har Åkers inte utvecklats enligt förväntan och Altor har därför, som tidigare kommunicerat, beslutat att göra ett kapitaltillskott på upp till 210 MSEK.

I samband med kapitaltillskottet har Altor även beslutat att ta fullt ägarskap av Åkers genom att köpa återstående aktier samt säljarrevers från STC Interfinans.

“Vi uppskattar verkligen Altors ökade engagemang i Åkers och vi är dedikerade till att leverera på vår förbättringsplan under 2013” säger Claes Ahrengart, VD på Åkers.

För ytterligare information:
Tor Krusell, Informationschef, Altor Equity Partners
+46 705 43 87 47 alt. tor.krusell@altor.com

Om Altor:

Altors fonder är riskkapitalfonder bestående av ”Altor 2003 Fund” med ett kapital om 650 miljoner euro, ”Altor Fund II” med ett kapital om 1 150 miljoner euro samt ”Altor Fund III” med ett kapital om 2 000 miljoner euro. Altor Equity Partners agerar som investeringsrådgivare åt Altors fonder. Altor investerar i nordiska bolag med fokus på värdeskapande genom tillväxtinitiativ, strategisk utveckling samt operationella förbättringar och har sedan starten 2003 investerat i över 30 plattformsinvesteringar och fler än 30 tilläggsförvärv. Bland investeringarna ingår Lindorff, Helly Hansen, Apotek Hjärtat, Carnegie, Papyrus, Dustin, Qmatic, Piab, Byggmax, Ålö, Max Matthiessen, Elixia och CTEK. För mer information, vänligen besök www.altor.com