Altor säljer Piab till EQT

Altor Fund II (Altor) säljer Piab till EQT Fund VII (EQT). Altor förvärvade Piab tillsammans med Peter och Jacob Tell från ett antal andra familjemedlemmar ur Tell-familjen för knappt tio år sedan. Peter och Jacob Tell kommer att kvarstå som ägare efter transaktionen.

Piab har varit ett framgångsrikt företag inom automation och materialhantering i decennier, vilket har varit resultatet av en svensk uppfinning. Peter Tell uppfann den högteknologiska vakuumpumpen 1971, pumpen används tillsammans med Piabs sugkoppar och transportörer över hela världen för att flytta material i en mängd olika industrier. Peters uppfinning har skapat en växande global nisch inom automatisering. Pumpen är också mycket viktig inom robotik och maskiner som hanterar mat, läkemedel, bilar och en mängd andra produkter. Piab är idag en klar ledare inom vakuumautomatisering.

Piab har gynnats mycket av Altor ägarskap. Vi har haft en fantastisk resa tillsammans, säger Peter Tell, grundare och styrelseledamot i Piab. Det är en stor fröjd att se företaget du grundat avancera till en ny nivå och båda Altor och jag själv är övertygade om att Piab kommer att fortsätta att växa under många år framöver. Jag är mycket glad över att se EQT ta över stafettpinnen och ser fram emot en spännande resa.

Altor förvärvade bolaget 2006 and sedan dessa har Piab nära dubblat sin omsättning och mer än fyrdubblat sitt rörelseresultat. Omvandlingen har skett i nära samarbete mellan Altor och grundarna. Företaget har gått från att vara en federation av entreprenörsledda företag till en global grupp. Ett IT-baserat leverantörssystem i världsklass har byggts, ett brett modulbaserat produktsortiment med ett flertal nya innovationer har implementerats. Piab är idag ett globalt företag redo för ett nästa steg.

Det har varit ett privilegium att få Peter och Jacobs förtroende att hjälpa till att utveckla Piab under nästan tio år. Jag har verkligen uppskattat samarbetet med dem och den verkligt utmärkta ledningsgrupp vi har byggt, säger Bengt Maunsbach, styrelseledamot i Piab och partner på Altor Equity Partners. Vi har mottagit ett starkt intresse kring Piab från ledande företag i Europa, USA och Asien. Jag är glad att se EQT som nästa majoritetsägare i Piab och tror att de kommer att kunna ta företaget till en ny nivå.

Jag har uppskattat att arbeta tillsammans med Altor och grundarna. Vi har arbetat för att accelerera Piabs organiska tillväxt sedan jag började 2013, säger Anders Lindqvist VD på Piab. Efter tio framgångsrika år med Altor är det nu oundvikligt att de säljer sitt innehav i Piab samtidigt som företaget återigen är redo för en ny fas. Jag tror att EQT är idealiskt positionerade för att stödja oss i detta och ser fram emot flera år av framgångsrikt samarbete.

Vi har följt Piab under de senaste åren och är mycket imponerade över bolagets innovationsförmåga samt den välskötta operativa modell som utvecklats under Altors ägande. Vi tror att Piab är väl positionerat för fortsatt tillväxt och ser mycket fram emot att arbeta med ledningsgruppen och familjen Tell i att vidareutveckla bolaget säger Harry Klagsbrun, Partner på EQT Partners, som är investeringsrådgivare till EQT.

Transaktionen kommer att genomgå sedvanliga regulatoriska krav och godkännanden. Altor har använt Citigroup Global Markets, SEB Corporate Finance, Mannheimer Swartling och EY som rådgivare i transaktionen.

För mer information, kontakta:
Tor Krusell, informationschef Altor Equity Partners +46 70 543 87 47
Bengt Maunsbach, partner Altor Equity Partners och styrelseledamot i Piab +46 8 678 91 00
Anders Lindqvist, VD Piab +46 8 630 25 00

Altors fyra fonder har sedan starten rest ett totalt utfäst kapital på EUR 5 800 miljoner. Fonderna har hittills investerat mer än EUR 3 400 miljoner i fler än 40 företag. Investeringar har primärt gjorts i mellanstora nordiska företag med fokus på värdeökning genom tillväxt och effektivitetsförbättringar. Bland befintliga och tidigare investeringar Carnegie, Q-matic, EWOS, Ålö, Dustin och Norican. För mer information, besök www.altor.com.

Om Piab
Piab grundades 1951 och designar innovativa vakuumlösningar som förbättrar energieffektivitet, produktivitet och arbetsförhållanden för vakuumanvändare i hela världen. Som en pålitlig partner till några av världens största tillverkare har Piab utvecklat och tillverkat en komplett linje vakuumpumpar, vakuumaccessoarer, vakuumtransportörer och sugkoppar för en mängd olika materialhanterings- och industriautomatiseringsprocesser. Piab använder COAX® i många av sina originalprodukter och lösningar. COAX® kassetter är mindre, mer energieffektiva och pålitligare än konventionella produkter och kan integreras direkt i maskinen. Detta tillåter vakuumsystem med en design som är flexibel och modulbaserad. Piab är en global organisation med dotterbolag och distributörer i nästan 70 länder. För mer information, besök www.piab.com.