EnerSys förvärvar NorthStar från Altor

EnerSys (NYSE: ENS), den globala ledaren inom energilösningar för industriella applikationer, har ingått ett avtal om att förvärva NorthStar från Altor Fund II (Altor). NorthStar har huvudkontor i Stockholm med produktion i Springfield, Missouri. Bolaget designar, tillverkar och säljer industriella premiumbatterier mot Telecom- och Transportsegmenten.

"I linje med vår strategi för att öka försäljningen av premiumprodukter har vi glädjen att tillkännage förvärvet av NorthStar, vilket gör att EnerSys dramatiskt kan påskynda sin produktionskapacitetsutvidgning för TPPL-batterier" sa David M. Shaffer, VD och koncernchef för EnerSys.

NorthStar grundades 2000 och förvärvades av Altor i 2007, bolaget var då något av en "industriell start-up" och sökte en partner för att bredda sitt erbjudande, kunder och marknader. Stora förändringsarbeten som denna tar tid och mycket har åstadkommits från att partnerskapet inleddes. Northstar blir med det ytterligare ett bevis på Altors ägarfilosofi - att samarbeta med entreprenörer för att gemensamt skapa genomgripande förändringar av bolaget inför en ny tillväxtfas.

”NorthStar är ett utmärkt exempel på vår längre ägarhorisont. När vi klev in för tolv år sedan hade NorthStar bara en produkt, en stor kund och en produktionsanläggning. Idag har NorthStar ett breddat produkterbjudande, har lanserat branschens första IoT-connected batteri, har en bred bas av kunder inom telekom och dessutom expanderat till nya marknadssegment, för en rad globala, ledande bolag” kommenterar Claes Ekström på Altor. ”Vi är övertygade att EnerSys blir en utmärkt ny ägare för detta fantastiska företag”.

Altor använde DC Advisory (M&A) och Wigge & Partners (Legal) som rådgivare i denna process.

För mer information vänligen kontakta:
Tor Krusell, Kommunikationschef Altor:  +46 70 543 8747

Altors fonder har sedan starten rest ett utfäst kapital på EUR 8,3 miljarder. Fonderna har hittills investerat mer än EUR 4,2 miljarder i fler än 60 företag. Investeringar har primärt gjorts i medelstora nordiska företag med fokus på att skapa värde genom tillväxt och operationella förbättringar. Bland befintliga och tidigare investeringar finns Dustin, Byggmax, Optigroup, Infotheek, Wrist Ship Supply, Eurocater, Rossignol, Helly Hansen, SATS och Carnegie Investment Bank. För mer information, besök www.altor.com.