• Altor/

Gummigrossen och RengasDuo ingår partnerskap med Altor för framtida tillväxt

Altor Fund IV (“Altor”) har undertecknat ett avtal om att förvärva en majoritet av aktierna i Gummigrossen i Örnsköldsvik AB (“Gummigrossen“) och RengasDuo OY (“RengasDuo“) från grundarna Mats-Ove Eriksson, Torsten Pettersson och Magnus von Haartman. Grundarna kommer att kvarstå som betydande aktieägare i bolagen och fortsätta i sina respektive operativa roller framöver.

Gummigrossen och RengasDuo är marknadsledande bland märkesoberoende däckdistributörer i Sverige respektive Finland. Bolagen har en mycket stark tillväxttakt med en kombinerad omsättning om ca. SEK 700m för 2018.

”Vi ser mycket fram emot partnerskapet med Altor och tror att en aktiv och erfaren ägare kan bidra starkt till vår ambition att vara det självklara valet för både kunder och leverantörer. Altors industriella tillvägagångssätt och deras erfarenhet inom att bygga bolag i världsklass kommer att bidra till vår fortsatt höga tillväxt”, säger Mats-Ove Eriksson, grundare och VD för Gummigrossen.

”Vi är imponerade av de verksamheter som grundarna av Gummigrossen och RengasDuo har byggt upp, och är exalterade över att ingå partnerskap med ledningen inför nästa fas i bolagens utveckling. De underliggande trenderna i marknaden för däckdistribution har resulterat i en mer komplex värdekedja där vi ser hur Gummigrossen och RengasDuo blir allt starkare värdeadderande partners till såväl däcktillverkare som återförsäljare. Vi ser mycket fram emot att, tillsammans med ledningen, fortsätta utveckla bolagen och bygga den ledande däckdistributören i Norden” säger Pål Stampe, Partner på Altor.

Transaktionen är föremål för godkännande av relevanta regulatoriska instanser.

För mer information, vänligen kontakta:
Mats-Ove Eriksson, Gummigrossen, +46 735397590
Torsten Pettersson, Gummigrossen, +46 735396829
Magnus von Haartman, RengasDuo, +358 405301901
Pål Stampe, Partner at Altor, +47 97698923

Altors fonder har sedan starten rest ett utfäst kapital på EUR 8,3 miljarder. Fonderna har hittills investerat mer än EUR 4,2 miljarder i fler än 60 företag. Investeringar har primärt gjorts i medelstora nordiska företag med fokus på att skapa värde genom tillväxt och operationella förbättringar. Bland befintliga och tidigare investeringar finns Dustin, Byggmax, Optigroup, Infotheek, Wrist Ship Supply, Eurocater, Rossignol, Helly Hansen, SATS och Carnegie Investment Bank. För mer information, besök www.altor.com.