Skatteverket och Altor Equity Partners AB, upptaxering 2009-2011

Skatteverket har meddelat att de har beslutat att upptaxera Altor Equity Partners AB för inkomstår 2009-2011 med sammanlagt SEK 270 miljoner plus skattetillägg. Altor Equity Partners bestrider denna upptaxering och väljer därför att överklaga beslutet. Frågan kommer därmed att avgöras i domstol.

Sakfrågan gäller hur beskattning ska ske av den vinstdelning som sker mellan investerare i riskkapitalfonder och de bolag som förvaltar fonderna. Altor Equity Partners förvaltar inte fonderna och är heller inte part i vinstdelningsavtalen med fondinvesterarna. Skatteverket har trots detta beslutat att upptaxera Altor Equity Partners utan att precisera en rättslig grund för beslutet.

Skatteverkets beslut var väntat, i juni kom ett beslut att upptaxera Altor Equity Partners för inkomståret 2008 med SEK 153 miljoner plus skattetillägg. Även denna upptaxering har överklagats.

”Vi ser inte att Skatteverket över tid kommer att vinna något av dessa fall.” säger Tor Krusell, informationschef på Altor Equity Partners. ”Jag har respekt för att människor reagerar över de stora vinster som fondförvaltare erhållit genom vinstdelning. Under den här perioden gav många finansiella investeringar historiskt sett rekordhög avkastning. Skatteverket måste dock utgå från gällande lagstiftning snarare än att retroaktivt försöka förändra lagstiftningen för hur dessa vinster ska beskattas.”

För mer information:

Tor Krusell, 0705 43 87 47 alt. tor.krusell@altor.com

Altor Equity Partners fungerar som investeringsrådgivare till Altors fonder. Sedan grundandet har Altors fonder investerat i närmare 40 företag med 3 800 miljoner euro i utfäst kapital. Investeringarna har gjorts i mellanstora nordiska företag med fokus på värdeökning genom tillväxt och verksamhetsförbättringar. Bland investeringarna finns Lindorff, Helly Hansen, Apotek Hjärtat, Carnegie, Papyrus, Dustin, Qmatic, Piab, Byggmax, Ålö, Max Matthiessen, Elixia och CTEK.

www.altor.com