Always Mind lanserar associationskort för att lyfta olika perspektiv

Report this content

Nu lanserar Always Mind, som utbildar och vägleder inom psykisk hälsa, associationskorten Potentiella perspektiv. Bildkorten är framtagna för att belysa hur vi människor uppfattar saker olika. Ambitionen är att underlätta kommunikationen kring våra olikheter och använda oss av den styrka som finns tack vare våra olika perspektiv.

Skilda personligheter, olika bakgrunder och erfarenheter är några av anledningarna till att vi uppfattar beteenden, skeenden och fenomen på olika vis. Trots det tenderar vi människor att utgå från vårt eget sätt att se på saker och missar lätt att omgivningen inte delar samma bild. Därför har Always Mind nu tagit bildplattor med olika bilder som skildrar områden där åsikter vanligtvis skiljer sig åt.

– Tanken är att lyfta fram hur en grupp kan dela arbetsplats, men ändå uppleva delar i den på olika sätt. En medarbetare kanske älskar digitaliseringen för att det effektiviserar hens vardag samtidigt som kollegan upplever det omvända. Likaså finmiddagar, representerar glädje för någon, press för någon annan. Här kan korten lyfta fram dessa skillnader som kanske inte vanligtvis diskuteras, säger Helena Reje vd och grundare.

Always Mind vill med de nya korten ytterligare hjälpa företag, organisationer och privatpersoner att lyfta upp arbetet med den psykiska hälsan i vardagen. Korten blir ett konkret sätt att lyfta upp ämnet och faktiskt göra något.

De 19 bildplattorna är tänkta att använda sig av i gruppen för att belysa de olika perspektiven. Men även som en lärorik övning där man kan testa att byta perspektiv. Vad skulle exempelvis fikarummet innebära för mig om jag inte var så social?

– Förhoppningen med de här associationskorten, Potentiella perspektiv, är att påminna oss om våra olika infallsvinklar. Jag är säker på att det både kommer att öka förståelsen för varandras synsätt men också lyfta fram den styrka som finns tack vare gruppens skilda perspektiv. Jag ser även hur arbetssättet kring korten bidrar till ett sätt att tänka som även kan appliceras på andra områden i organisationen och i praktiken utveckla arbetet i positiv riktning, säger Helena Reje.

Associationskorten går att köpa på www.alwaysmind.se eller via mejl: kontakt@alwaysmind.se 0736008302

Helena Reje, grundare och vd Always mind
Mejl: helena@alwyasmind.se

Always Mind hanterar, utbildar och vägleder inom psykisk hälsa. Vi är övertygade om att det är medmänniskorna i vardagen som har de bästa förutsättningarna för att fånga upp och inledningsvis ta om hand om det psykiska måendet.

Läs mer om Always Mind på www.alwaysmind.se