• Always/

ALINA DEVECERSKI NY AMBASSADÖR FÖR SISTERS FOR EDUCATION: NORDISK SPOTIFY-KONSERT FÖR ATT STÄRKA FLICKOR I SENEGAL

Report this content

Alina Devecerski, den svenska sångerskan bakom superhiten "Flytta på dej", blir ny ambassadör för Sisters for Education - Always och UNESCOs kampanj för att hjälpa flickor och kvinnor i Senegal i kampen mot analfabetism. Alina är för närvarande i Senegal för att lära sig mer om utbildningsprogrammet* och när hon återvänder hem, kommer hon att hålla en online-konsert som tack till alla i Norden som har engagerat sig i projektet. Konserten äger rum den 5 december och livestreamas på Spotify från huvudkontoret i Stockholm. Alina kommer att framföra låtar från hennes nya album ”Maraton”, som släpps den 19 november.

"Sisters for Education" är ett samarbete mellan Always (Procter & Gamble) och UNESCO (FN: s organisation för utbildning, vetenskap och kultur) och syftar till att samla in pengar för att hjälpa senegalesiska flickor och kvinnor lära sig grundläggande färdigheter som att läsa och skriva. Det övergripande målet är att ge 40 000 flickor och kvinnor en utbildning fram till 2015 och att belysa den viktiga frågan om analfabetism bland flickor i utvecklingsländerna.

Alina blev utvald som ny ambassadör för att hon passade perfekt in på Always UNESCOs kriterier. Hon är en stark, självständig kvinna med sin egen röst och hon känner starkt för att hjälpa andra tjejer.

– Jag är jätteglad över att vara en del av det här programmet, som ger mig möjlighet att hjälpa till att öka medvetenheten om den här viktiga frågan. Jag tror vi måste komma ihåg att vi alla är lika varandra, oavsett var vi bor eller var vi föds. Vi delar samma känslor och samma drömmar. Situationen i dag är att alla flickor och kvinnor inte har samma möjligheter att ta kontroll över sin egen framtid. Detta måste förändras nu, säger Alina Devecerski.

Alina kommer att resa runt till olika byar i närheten av Dakar och Saint Louis och besöka skolor, intervjua unga kvinnor, lärare och lokala politiker för att få en djupare förståelse för problemet med analfabetism och vilka konsekvenser det får för unga kvinnors framtid. Alina kommer dagligen att uppdatera live på Facebook (facebook.com/AlwaysSverige) om sina erfarenheter i Senegal vilket också innebär ett unikt tillfälle för tjejer i Norden att själva få en inblick i initiativet.

– Jag känner mig mycket privilegierad att få möjlighet att resa till Senegal för att träffa studenter engagerade i programmet som redan har hjälpt många att lära sig läsa och skriva. Detta är en mänsklig rättighet. Vi kan redan se de positiva effekterna av att kvinnor hjälper varandra, men vi kan fortfarande göra så mycket mer.

Konserten hålls den 5 december och kommer att livestreamas från Spotifys kontor i Stockholm. Det här är den första gången som Spotify streamar en konsert simultant i fyra nordiska länder. Alla tjejer som engagerat sig i kampanjen är inbjudna och ett lyckligt fåtal kommer även att få chansen att se konserten live i Stockholm och träffa Alina.

FAKTA OM ALWAYS UNESCO
UNESCO anser att utbildning av tjejer och kvinnor är en fundamental mänsklig rättighet och lanserade 2011 ett globalt partnerskap med fokus på tjejers och kvinnors utbildning som kompletterar andra FN-initiativ. Det fokuserar främst på två områden som faller mellan de politiska stolarna – gymnasieutbildning och vuxenanalfabetism. Inom ramen för partnerskapet har UNESCO etablerat en panel för tjejers självbestämmande och jämlikhet mellan könen. P&G, Procter & Gamble, är genom sitt varumärke Always en del av panelen och samarbetet mellan Always och UNESCO var nästan klippt och skuret eftersom båda parter delar samma syfte ”Kvinnors självbestämmande”

Cirka 90 miljoner flickor i världen går miste om utbildning och i utvecklingsländer är 1 flicka av 4 ännu inte i skolan. Ett barn som föds till en mor som kan läsa har 65 procent högre chans att överleva 5 års ålder. Idag kan hälften av den senegalesiska befolkningen inte läsa och skriva–63 procent av dessa är kvinnor.

* 2011 lanserades Always-UNESCO-kampanjen i Frankrike och löpte mellan september och december. Varje gång en tjej i Frankrike köpte ett paket Always gjordes en donation för att hjälpa unga tjejer i Senegal att lära sig läsa och skriva. Nästan 80,000 unga kvinnor engagerade sig på kampanjens Facebooksida under den fyra månader långa kampanjperioden. De var ivriga att lära sig mer om projektet och att bidra till kampanken genom att stötta senegalesiska tjejer och hjälpa dem förbättra sina liv och komma ett steg närmare att nå sina drömmar.

För mer information om kampanjen, vänligen kontakta:
Sophie Linnusaar, Nordic PR Manager Always, Procter & Gamble
+ 46 767 218 559, linnusaar.s@pg.com

För intervjuförfrågningar med Alina eller bilder, vänligen kontakta:
Elin Andersson Turunen, presskontakt, MSL
+4670 848 90 86, elin.anderssonturunen@mslgroup.com.

Om P&G
P&G hjälper ungefär 4.6 miljarder människor världen över med sina varumärken. Företaget har en av de starkaste portföljerna av ledande varumärken med hög kvalitet som konsumenterna litar, de inkluderar Pampers®, Tide®, Ariel®, Always®, Whisper®, Pantene®, Mach3®, Bounty®, Dawn®, Fairy®, Gain®, Charmin®, Downy®, Lenor®, Iams®, Crest®, Oral-B®, Duracell®, Olay®, Head & Shoulders®, Wella®, Gillette®, Braun®, Fusion®, Ace®, Febreze®, Ambi Pur®, SK-II®, and Vicks®. P&G har verksamhet i ungefär 75 länder i världen- Besök gärna http://www.pg.com för de senaste nyheterna och fördjupad information om P&G och dess varumärken.

Om UNESCO
UNESCO är det enda FN-organet som har mandat att täcka alla aspekter av utbildning. Dess arbete innefattar utveckling av utbildning från förskola till grund- och gymnasieskola och högre utbildning, inkluderat teknisk och yrkesutbildning och träning, icke-formell utbildning och utbildning för vuxna. UNESCO har antagit en holistisk och humanistisk vision om kvalitetsutbildning världen över, verkliggörande av allas rätt till utbildning och tron på att utbildning spelar en fundamental roll i mänsklig, social och ekonomisk utveckling. För mer information, besök http://www.unesco.org/education

Taggar: